عملیات بهبود ژنتیک دام سبک عشایری در خواف خراسان رضوی انجام شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

عملیات بهبود ژنتیک اصلاح‌نژاد دام سبک عشایری طی مراسمی برای نخستین بار در شرق کشور در روستای عشایری «نهور» شهرستان خواف انجام شد.

به گزارش ایرنا، مسوول طرح بهبود ژنتیک دام سبک کشور روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری با تولید «رویان»، تیپ منتخب به روش آزمایشگاهی و با استفاده از شیوه “اووم‌پیک‌آپ” (روش برداشت تخمک از دام زنده) انجام شده است.

دکتر احسان رومیانی افزود: قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی و جهاد سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز علم و فناوری امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه امام حسین (ع)، شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج، سازمان بسیج عشایری خراسان رضوی و سازمان سازندگی سپاه امام رضا  در راستای محرومیت‌زدایی، احیا؛ حفظ و تکثیر ذخایر ژنتیکی دام سبک کشور و جلوگیری از انقراض نژادهای بومی، اقدام به تولید انبوه «رویان» تیپ منتخب دام سبک کرده است.

وی با اشاره به واردات سالانه افزون بر ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز از سایر کشورها با وجود ظرفیتهای غنی کشورمان در این بخش ادامه داد: در راستای طرح فوق با بهبود ژنتیکی دام سبک بدنبال افزایش بهره وری دام سبک کشور و خودکفایی در تولید گوشت قرمز هستیم.

مسوول طرح بهبود ژنتیکی دام سبک کشور اظهار داشت: در این راستا از طریق تولید آزمایشگاهی جنین از نژاد برتر بومی با روش تخمک گیری از دام زنده و انتقال جنین به میش های پذیرنده برای حفظ و جلوگیری از انقراض نژادهای برتر دامی تلاش می شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از این فناوری در مقایسه با آبستنی طبیعی، می توان تعداد به مراتب بیشتری جنین تولید کرد.

رومیانی گفت: این اقدام در مرحله نخست در شرق کشور روی ۵۰ میش دارای شرایط لازم در منطقه عشایری نهور شهرستان خواف انجام شد.

وی ادامه داد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اردیبهشت ماه سالجاری در شهر «گندمان» از توابع استان چهار محال و بختیاری اجرا و در مرحله بعدی در شهرستان خواف انجام شد.

شهرستان خواف با برخورداری از هشت هزار و ۴۰۰ خانوار عشایر بیشترین میزان عشایر را در بین شهرستانهای عشایر خیز استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.

مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *