ذرت‌های آلوده؛ ورود مجلس و پاسخ دولت

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نمایندگان درباره موضوع ذرت های آلوده در همدان خواستار رسیدگی به این مساله از سوی کمیسیون کشاورزی و سخنگوی دولت خواستار پرهیز از مشوش کردن ذهن مردم شدند.

به گزارش ایسنا، کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی وضعیت دامداران و تولیدکنندگان و تاثیر مسایل مالی بر تامین خوراک و نهاده‌های دامی و هم‌چنین تاثیر بر بازار گوشت و محصولات لبنی را یادآور و پاسخگویی وزیر جهاد و کشاورزی و ورود ریاست مجلس در این زمینه را خواستار شدند.

این تذکرات در واکنش به اخباری است که اخیر در برخی رسانه‌ها درباره فساد نهاده‌های دامی در یکی از انبارهای استراتژیک نهاده‌های دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور در شهرستان اسدآباد منتشر شد.

این نمایندگان هم‌چنین وظیفه نهادهای نظارتی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی را یادآور شده و پرسیده‌اند که اگر انبارهای دیگری هم با چنین وضعیتی باشند چه کسی پاسخگو است؟ آیا مسئولیت بر دوش شرکت پشتیبانی و وزیر جهاد کشاورزی است؟

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر از کمیسیون کشاورزی خواست که این مساله را پیگیری کند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در حاشیه امروز هیئت دولت توضیح داد: کالاهایی که برای انبارها ذخیره‌سازی می‌شوند، مصرف دامی دارند. حجم واردات ما در حوزه کالاهای اساسی به شدت زیاد است، چراکه مصرف همه دام‌ها و طیور کشور است. این انبارها به شکل مستمر پر و خالی می‌شود و روال معمولی دارد.همه واردات این بخش در بدو ورود به کشور از سوی سازمان‌های دامپزشکی و استاندارد ارزیابی لازم بهداشتی را طی می‌کند. وقتی در انبارها ذخیره می‌شود به صورت متناوب آزمایش‌های لازم در خصوص آن‌ها انجام می‌شود و طبیعی است که در این حجم گسترده گاهی آفت‌هایی هم وجود داشته باشد. در این زمینه هم روال معمول این است که آفت‌ها شناسایی و سم‌زدایی می‌شود و به استفاده دامی می‌رسد، بخشی هم ممکن است امکان سم‌زدایی نداشته باشد که به مصرف صنعتی مثل تولید الکل می‌رسد. در همدان شش سیلو وجود دارد. اینکه یک سیلو از این میان – آن هم فقط در همدان و نه کل کشور – مشکلی داشته باشد و ما به سرعت ذهن مردم را با آن مشوش کنیم چندان جای پرداختن در این حد نداشته است و ندارد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی  هم که به منظور بازدید از پروژه‌های بخش و رونمایی از نقشه راه محصولات کشاورزی به شهر همدان سفر کرده است، در حاشیه دیدار با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان استان همدان در جمع خبرنگاران در رابطه با شایعه فساد ذرت اظهار کرد: هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان نداریم؛ ذرت‌ها گواهی بهداشت دارند و آزمایش در چندین نوبت انجام شده است.  همدان استان پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور است و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود، این ذرت در بهمن ۱۴۰۱ تخلیه شده که گواهی سلامت از استاندارد و دامپزشکی دارد. اگر این ذرت مشکلی داشت از مبدا اجازه بارگیری داده نمی شد.

وی با بیان اینکه حجم این ذرت ۲۱ هزارتن بوده و ۳ هزار تن هم از قبل داخل انبار موجود بوده که پیش از بارگیری و فروش هم در محل نمونه برداری می شود و فاقد آفت و آلودگی بوده است، افزود: از اسفند ۱۴۰۱ توزیع آن انجام شده و تاکنون تنها ۳۰۰۰ تن از ۲۱ هزار تن باقی مانده است، من اطمینان می دهم محموله های بارگیری شده دارای گواهی سلامت و کاملا بهداشتی بوده است.

وزیر جهادکشاورزی در گزارشی به جلسه هئت وزیران نیز با اشاره به شائبه‌های مطرح شده در روزهای اخیر درباره مشاهده آلودگی در انبارهای نگهداری نهاده‌های دامی، گفت: نهاده‌های دامی و از جمله ذرت علاوه بر اینکه قبل از خرید از مبدا خارجی مورد آزمایش قرار می‌گیرند، در داخل کشور نیز قبل از ترخیص از گمرک مجددا به لحاظ اطمینان از فقدان آلودگی و فساد، آزمایش می‌شوند.

وی در مورد سیلوهای همدان نیز گفت: به‌دنبال مسائل مطرح شده در این‌باره، این محموله سه بار از سوی اداره دامپزشکی مورد آزمایش قرار گرفت و علاوه بر آن، یک نمونه هم توسط دادگستری استان برای آزمایشگاه به مرجع استاندارد استان اصفهان ارسال شد که نتیجه همه آزمایش‌ها حاکی از فقدان آلودگی بود و فقط در یکی از سیلوها وجود قارچ بیش از حد مجاز مشاهده شد که محصول آن سیلو نیز با انجام فرآیندهای لازم قابل استفاده در تهیه خوراک دام خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *