دامپزشکی مازندران در تامین سلامت و امنیت غذایی کشور مسوولیت سنگینی دارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ایمنی غذا به عنوان یک اصل مهم در امنیت غذایی برعهده سازمان دامپزشکی است که با توجه به نقش مازندران در امنیت غذایی، این رسالت سنگین‌تر و مهم‌تر از سایر استان‌ها است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی کلیجی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان افزود: نقش دامپزشکی در حوزه سیاست‌گذاری کشاورزی هم محوری است تا غذای سالم و بهداشتی را در اختیار مردم بگذارد.

عنایتی با ظاهار این که مازندران قلب تپنده و استان امنیت غذایی کشور است ، ادامه داد: دامپزشکی وظیفه سختی دارد ،چراکه نسبت به سایر استان‌ها وظایف و مسوولیت‌های بیشتری دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: داشتن جامعه سالم منوط به داشتن غذای سالم است و انتظار جامعه از دامپزشکی بسیار بالاست چراکه با سلامتی مردم سروکار دارد و کوچکترین اشتباه در این حوزه می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

وی گفت: دامپزشکی باید در کنار تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی باشد و در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی حرکت کند.

عنایتی بیان کرد: مسوولیت در جهاد کشاورزی بسیار سنگین است و مسوولیت در اداره کل دامپزشکی هم از مسوولیت های سنگین در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: از همکاری همه کارکنان اداره کل دامپزشکی، نظام دامپزشکی، بخش خصوصی و تولیدکنندگان صنعت دام و طیور و شیلات مازندران سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با هم‌افزایی بیشتر در انجام وظایف محوله موفق باشیم.

سرپرست جدید دامپزشکی مازندران معرفی شد

بنابر این گزارش با حکم رییس سازمان دامپزشکی کشور، حمزه آقاپور کاظمی به عنوان سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران منصوب و از زحمات محمدحسن گلپایگانی در زمان تصدی مسوولیت این اداره کل تقدیر شد.

استان مازندران به خاطر میزبانی از حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار بال انواع پرندگان مهاجر در فصل پائیز و زمستان همواره در معرض خطر بیماری مختلف از جمله آنفلوانزای پرندگان قرار دارد و طی سال های اخیر تلفات پرندگان مهاجر ناشی از بیماری بوتولیسم در میانکاله به ماموریت های دامپزشکی استان اضافه شده است.

بررسی بیماری های دامی، تامین بهداشت دام از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه گیرو قرنطینه ای دام، همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک ، نظارت بهداشتی چراگاهها، مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام و نظارت بر ورود و فروش انواع دارو، سرم واکسن از جمله وظایف دامپزشکی است .

صدور پروانه تاسیس بیمارستانها و درمانگاه‌های دامپزشکی، پروانه اشتغال به امور مایه کوبی و درمان دام، نظارت بر کارخانه‌های تولید و تهیه فرآورده های خام دامی از دیگر وظایف دامپزشکی است.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی، مازندران با داشتن ۲ میلیون راس دام سبک و ۷۵۰ هزار راس دام سنگین که به ترتیب رتبه نهم و اول را در کشور داراست و سنتی بودن دامداری ، این خطه شمال کشور را به عنوان یکی از کانون های تب مالت قرار داده است.

وجود سه هزارو ۵۰۰ واحد آبزی پروری به عنوان یکی از بسترهای مهم فعالیت اقتصادی مازندران است که در بیشتر موارد عدم بکارگیری دامپزشک از سوی بهره برداران همواره تهدید جدی علیه سلامت انسان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *