آزمایشگاه تشخیص بیماری ویروسی آنگارا در کردستان راه‌اندازی شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مسئول آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کردستان از راه اندازی آزمایش تشخیص بیماری ویروسی آنگارا به روش PCR با کمک مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، کیومرث صمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: این آزمایش برای تشخیص بیماری های ویروسی از جمله سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) و بیماری هپاتیت به همراه گنجیدگی (IBH) در ماکیان به روش سلولی، مولکولی راه اندازی شده است.

وی افزود: راه اندازی این آزمایش در راستای برنامه های سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان و به دلیل لزوم افزایش توانمندی‌های آزمایشگاهی و اهمیت تشخیص زود هنگام بیماری آنگارا در گله های مرغ مادر و گوشتی در داخل استان انجام شد.

مسئول آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان یادآور شد: پس از آموزش، تامین امکانات لازم و حضور کارشناسان فنی مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، آزمایش تشخیص بیماری سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) و بیماری هپاتیت به همراه گنجیدگی(IBH) در ماکیان به روش Conventional PCR در استان فراهم شد.

صمدی تاکید کرد: بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی عفونی و مسری دارای انتقال عمودی و افقی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است و به علت تضعیف سیستم ایمنی می‌تواند همزمان با بروز سایر بیماری های دیگر تلفات بسیار بالایی را در گله های مبتلا ایجاد کند و سبب خسارت اقتصادی فراوان شود.

وی ادامه داد: در سال های اخیر علاوه بر آزمایش‌های فوق، امکان تشخیص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری های ویروسی آبزیان در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان فراهم شده است.

آنگارا یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود و سال گذشته ۶ کانون این بیماری در استان شناسایی و با آن مقابله شد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی استان ۱۱۵ هزار نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *