حدود هفت میلیون تن خوراک دام در کشور تولید شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولید خوراک دام در کشور ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن است، گفت: در سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن و امسال نیز تاکنون حدود هفت تا هشت میلیون تن خوارک دام تولید شده است.

مجید جعفری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان تولید با توجه به ظرفیت کارخانه‌های خوراک دام در کشور بسیار کم و محدود است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر خوراک به مرغداری‌های و دامداری‌ها به صورت خام با هدررفت (پِرت) زیاد، ضریب تبدیل بالا، راندمان پایین در واحدهای تولیدی تحویل بهره‌برداران می‌شود و بهره‌وری لازم انجام نمی‌شود.

به گفته جعفری، در زمان حاضر کارخانه‌های تولید خوراک دام به دلیل قوانین دست و پا گیر و قوانینی که برای کارخانه‌ها در سامانه بازارگاه وجود دارد در تامین نهاده مشکل دارند و همین امر باعث شده که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر از پنج کارخانه تولید خوراک دام در چهارمحال و بختیاری تنها ۲ کارخانه با حداقل ظرفیت خود فعال هستند، اضافه کرد: در زمان حاضر ۸۶۲ کارخانه تولید خوراک دام مجوزدار در کشور وجود دارد که از این شمار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارخانه فعال با کمترین ظرفیت خود فعال هستند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: با رایزنی‌های انجام شده تلاش می‌شود مشکلات کارخانه‌های تولید خوراک دام در کشور برطرف شود.

مشکل تامین نهاده اتحادیه مرغداران گوشتی برطرف می‌شود

وی اضافه کرد: به تازگی توافقنامه‌ای بین اتحادیه کارخانجات و اتحادیه مرغداران کشور برای تامین خوراک آماده مرغداران و رفع مشکل تامین نهاده آن‌ها منعقد شده است.

جعفری ادامه داد: به طور معمول مرغداری‌ها در اول دوره (۲۷تا ۲۸ روز نخست) که جوجه می‌ریزند نهاده مورد نیاز دیر به دست آن‌ها می‌رسد و توان خرید نیز ندارند.

وی یادآور شد: براساس این توافق برای این مدت که دوره بسیار مهمی برای پرورش به شمار می‌رود تنخواهی به کارخانه‌ها به خصوص مرغداری‌های گوشتی داده می‌شود که بتوانند خوراک آماده تهیه کنند و در این دوره منتظر نهاده نباشند.

جعفری اظهار داشت: با توجه به اینکه در هر استان این طرح باید به صورت مجزا انجام شود تلاش می‌شود تشکل کارخانه‌ها را منسجم‌تر و تفاهمی بین تعاونی کارخانجات و اتحادیه مرغداران کشور برای رفع کمبود نهاده و خوراک کارخانجات انجام شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود مشکل تامین نهاده مورد نیاز کارخانه‌های طیور با این توافق برطرف شود.

به گزارش ایرنا، مجید جعفری مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در سفر یک روزه خود به چهارمحال و بختیاری قرار است در خصوص تقویت تشکل کارخانجات خوراک دام و طیور آبزیان استان و همچنین حل مل تامین نهاده با اتحادیه مرغداران گوشتی نشست‌هایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *