بیش از ۲۱ تُن گوشت در مهاباد از چرخه مصرف خارج شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: از ابتدای امسال ۲۱ هزار و ۵۶۷ کیلوگرم گوشت دام و طیور و فرآورده‌ خام دامی در این شهرستان از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

عباس آغاز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مقدار گوشت و فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف طی ‌سه هزار و ۱۳۳ مورد بازرسی کارشناسان این شبکه از مراکز عرضه فرآورده خام دامی شامل قصابی، فروشگاه‌های پروتئینی، رستوران‌ و غذاخوری، قصابی، مرغ و ماهی‌فروشی، کبابی و فروشگاه‌های مواد لبنی کشف و ضبط شده بود.

وی افزود: در این مدت بازرسی‌های مستمر نیز به صورت مشترک با همکاری سایر ادارات از جمله شبکه بهداشت و درمان، تعزیرات حکومتی، صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف در سطح بازار شهرستان انجام شده است.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: بازرسان این شبکه امسال ۸۰ فقره پرونده تعزیرات حکومتی و چهار فقره پرونده قضایی را برای واحدهای متخلف این شهرستان که گوشت و فرآورده های خام دامی فاسد و غیرقابل مصرف را توزیع کرده بودند، نیز تشکیل دادند.

آغاز یادآور شد: هر محموله از فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز و گوشت‌ مرغ که در سطح شهر توزیع می‌شود باید دارای گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای از دامپزشکی شهرستان باشد.

وی با اشاره به نظارت مستمر شبکه دامپزشکی بر کشتارگاه دام و طیور در این شهرستان ادامه داد: کارشناسان این شبکه امسال بر کشتار ۲ میلیون ۱۶ هزار و ۵۲۷ کیلوگرم گوشت گاو، گوساله و گوسفند در کشتارگاه قبل و بعد از کشتار نظارت و ۲ هزار و ۵۷۶ کیلوگرم گوشت و فراورده خام دامی غیرقابل مصرف را ضبط کردند.

آغاز تاکید کرد: در بخش طیور نیز بر یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ استحصال شده نظارت کردند و موفق شدند ۱۶ هزار و ۴۰ کیلوگرم گوشت فاسد و غیرقابل مصرف را از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ این شبکه اطلاع دهند تا در کمترین زمان موضوع بررسی شود و شهروندان از خرید گوشت دام از قصابان دوره‌گرد و گوشت‌هایی که ممهور به مهر دامپزشکی نباشند، خودداری کنند.

وی با اشاره به فعالیت برخی افراد سودجو در جاده‌های بین شهری و راه اندازی قصابی سیار و برخورد قاطعانه دامپزشکی با این افراد متخلف گفت: طبق نظر کارشناسان دامپزشکی گوشت دام پس از کشتار باید در زنجیره سرد حداقل به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شود تا قابلیت مصرف داشته باشد.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از ۶۰ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی است؛ در این شهرستان ۲۴۰ هزار راس دام سبک و ۲۴ هزار راس دام سنگین وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *