آغاز واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در سیستان و بلوچستان/۲۴هزار پرنده واکسینه شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مرحله دهم طرح رایگان واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در این استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

مسعود اصغری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دامی و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، طرح واکسیناسیون طیور روستایی مرحله دهم در حال اجراست و تاکنون بیش از ۲۴ هزار قطعه واکسینه شدند.

وی ادامه داد: بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور بوده که می‌تواند ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحدهای پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال داشته باشد، و مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: این بیماری دارای علائمی مانند اسهال، کزکردگی و خوابیدن روی بستر، مشکلات تنفسی و علائم عصبی از جمله فلجی و چرخش به دور خود، تورم در ناحیه سر و صورت، کاهش تولید یا قطع کامل تخمگذاری در مرغان تخمگذار است.

وی تاکید کرد: از اهداف عمده این طرح کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحدهای صنعتی و به دنبال آن کاهش کانون های این بیماری ویروسی اخطارکردنی در واحدهای مذکور و همچنین کنترل بیماری در طیور روستایی و کمک به تولید و معیشت روستائیان است.

اصغری گفت: این طرح با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل از تاریخ ۲۳ بهمن تا ۱۵ فروردین سالجاری با مشارکت تیم‌های بخش دولتی دامپزشکی سیستان و بلوچستان و توسط ادارات دامپزشکی شهرستان اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور اجرای موثر این طرح عظیم از دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی و روستاییان درخواست کرد به توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی قبل از واکسیناسیون و حین واکسیناسیون توجه کرده و با دامپزشکی همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *