داستان بالا و پایین شدن قیمت مرغ تمامی ندارد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های طیور مهم ترین خبر ها

داستان قیمت مرغ تمامی ندارد، اینکه یک روز آنقدر قیمت‌ها بالا می‌رود که ناچار به توزیع مرغ منجمد می‌شویم و روز دیگر قیمت‌ها کاهش یافته و متولیان امر مجبور می‌شوند مرغ‌های مازارد را منجمد و انبار کنند تا در صعود دوباره قیمت مرغ به بازار تزریق‌شان کنند.

به گزارش ایسنا،  سالهاست این چرخه تکرار می‌شود و مواقعی که با مازاد تولید مواجهیم، شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان، مرغ مازاد را با قیمت مشخص خریداری می‌کند تا در مواقعی که قیمت ها افزایش می یابد و یا با کاهش تولید مواجهیم، مرغ های خریداری و منجمد شده را با قیمت مصوب به بازار عرضه کند.

اخیرا هم که بازار مرغ با افزایش عرضه و کاهش خرید مردم مواجه و  قیمت ها از 63 هزار تومان مصوب پایین‌تر آمده، شرکت پشتیبانی امور دام وارد عمل شده و هر کیلو مرغ مازاد منجمد شده را با قیمت کیلویی 60 هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می کند.

قیمت فروش هر کیلو مرغ منجمد برای مصرف کننده نیز 50 هزار تومان تعیین شده و این یعنی دولت برای هر کیلو مرغ منجمد 10 هزار تومان یارانه می دهد و این بین این سئوال پیش می آید که آیا اگر این 10 هزار تومان به تولیدکنندگان پرداخت شود، بهتر نیست؟ در این صورت هم تولیدکنندگان می توانند مرغ را با قیمت پایین‌تری تولید و روانه بازار کنند و هم مردم دیگر نیازی به خرید مرغ منجمد نداشته و خواهند توانست مرغ گرم خریداری کنند.

 برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در حوزه حمایت از مرغداران به تجدید نظر نیاز دارد، گفت: بر اساس اساسنامه این شرکت موظف به حمایت از تولیدکنندگان است، درحالیکه در شرایط کنونی عملا حمایت چندانی از مرغداران نکرده و فقط در مواقعی که عرضه مرغ زیاد شده و قیمت مرغ به کف قیمت بازار می‌رسد، ورود کرده و مرغ تولیدی مرغداران را آن هم نه به شکل خرید محصول بلکه به صورت فرآورده بسته بندی شده یخ زده خریداری می کند.

 چهارآیین ادامه داد: این چه حمایتی است که شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران می‌کند که درست موقعی که مرغدار تا گلو در ضرر است، مرغش را با قیمت کف بازار از او خریداری می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور اضافه کرد: دولت برای حمایت از تولیدکننده باید مازاد مرغ تولیدی مرغداران را با قیمت تمام شده کارشناسی به صورت زنده درب واحدهای تولیدی خریداری کند و از این طریق اجازه ندهد مرغداران ضرری را متحمل شوند.

چهارآیین با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ منجمد به ازای هر کیلوگرم به 50 هزار تومان رسیده، گفت: از سوی دیگر قیمت خرید مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام از تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم مرغ سویه آرین 60 هزار تومان اعلام شده که ما بتفاوت این قیمت با قیمت مرغ منجمد 50 هزار تومانی برای مصرف کننده به عنوان سوبسید از جیب دولت می رود، در صورتی که اگر این سوبسید در اختیار مرغداران قرار گیرد، نه فقط تولیدکنندگان مرغ وارد فاز ضرردهی نخواهند شد، بلکه قیمت تمام شده مرغ نیز پایین آمده و مرغ با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

 وی در ادامه با بیان اینکه یارانه تولید در قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی دیده شده و برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ سکوت قانونی نداریم، گفت: عدم استفاده از این قانون در حمایت از امر تولید مرغ سبب شده امروز تعداد واحدهای مرغ گوشتی کشور از 27 هزار تولیدکننده در سنوات گذشته به 15هزار واحد کاهش پیدا کند و این یعنی حدود 40 درصد تولیدکنندگان کشور ورشکست شده و یا از چرخه تولید خارج شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت برای حمایت از تولیدکنندگان باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد، گفت: دولت برای حمایت از مرغداران باید به صورت جدی ورود کرده و اجازه ندهد مرغداران از چرخه تولید خارج شوند.

چهارآیین اشاره‌ای هم به ظرفیت‌های تولید مرغ در کشور داشت و گفت: همین الان ظرفیت این را داریم که سالانه یک میلیون تن صادرات مرغ به خارج از کشور داشته باشیم که این ظرفیت غافل مانده و هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم.

چهارآیین در ادامه با اشاره به کاهش 30 درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در حالیکه سال گذشته ماهیانه به طور متوسط بین 120 تا 125 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور انجام می گرفت، این عدد هم اکنون به زیر 100 میلیون قطعه و به حدود 90 میلیون قطعه رسیده است.

چهارآیین اشاره ای هم به کاهش 30 درصدی مصرف مرغ در کشور داشت و گفت: این کاهش در پی بالا رفتن نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم رخ داده، در حالیکه به راحتی می شد با اختصاص کالابرگ بجای یارانه جلوی این امر را گرفت.

 وی یادآور شد: در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود تنها در ماه های اردیبهشت و خرداد یارانه داشته باشیم و در ادامه این یارانه به شکل کالابرگ دربیاید که عملا هنوز این اتفاق نیافتاده است، هرچند بر اساس آخرید وعده‌ها قرار است در ماه آینده به صورت آزمایشی در یکی از استانها بجای یارانه، کالابرگ الکترونیک اختصاص داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *