۹۰ مرکز دارویی، درمانی و آزمایشگاه دامپزشکی در زنجان فعالیت می‌کند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: هم اکنون ۹۰ مرکز دارویی، درمانی و آزمایشگاه دامپزشکی بخش خصوصی در استان زنجان با اخذ مجوز از این سازمان فعالیت می‌کند.

محمدباقر حاج‌کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای کاهش فعالیت‌های تصدی‌گری دولت، امور تشخیص و درمان از سال‌های گذشته به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه بخش غیردولتی بدین منظور سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را انجام داده و اشتغالزایی قابل توجهی نیز در حوزه دام انجام گرفته است، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴۱ درمانگاه دامپزشکی و مرکز اشتغال به امور درمان، ۲۷ داروخانه دامپزشکی، ۱۵ مراکز مایه کوبی، ۲ آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی و پنج شرکت توزیع دارو و موادبیولوژیک در سطح استان فعالیت دارد.

این مسوول، مهم‌ترین دستاورد این حوزه را دسترسی دائمی بهره‌برداران به خدمات تخصصی و حرفه‌ای دامپزشکی در زمینه تشخیص دارو و درمان دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل ذکر کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در این استان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک، حدود ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین، حدود ۳۰۰ واحد مرغداری و بیش از ۷۰۰ مزرعه پرورش آبزیان سردآبی وجود دارد که در معرض بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه به منظور شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا در جمعیت دامی استان از ابتدای سال جاری بیش از هفت میلیون و ۷۶۷ هزار معاینه، تشخیص و درمان انواع دام و طیور توسط دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی در استان انجام شده است، اضافه کرد: در همین مدت تعداد ۵۰۳ رأس دام و پنج هزار و ۱۰۴ قطعه طیور و آبزیان کالبدگشایی شده و همچنین توسط کارشناسان دامپزشکی مشاوره‌های لازم در زمینه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و قرنطینه‌ای درمانی به صاحبان دام‌ها ارائه شده است.

حاج کاظمی با اشاره به نظارت و بازرسی‌های منظم کارشناسان دامپزشکی از مراکز درمانی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، افزود: یکی از وظایف مهم دامپزشکی حفظ و حراست از حقوق مصرف‌کنندگان است و در این راستا نظارت بر تاریخ مصرف داروها و جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و فاقد مجوز به چرخه توزیع داروهای دامی از جمله این حقوق است که تاکنون با نظارت‌های مستمر کارشناسان دامپزشکی و جمع‌آوری و معدوم‌سازی این گونه داروها، محقق شده است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه دامپزشکی در ارتباط با تشخیص بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: این آزمایشگاه با بخش‌های تخصصی و سایر زمینه‌های تشخیصی در علوم دامپزشکی به همه دامداران، مرغداران، آبزی‌پروران و دارندگان حیوانات خانگی و همچنین حوزه مواد غذایی مرتبط با فرآورده های دامی خدمات‌رسانی می‌کند که به عنوان یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های حاکمیتی دامپزشکی مطرح است.

حاج کاظمی از متقاضیان خرید داروهای دامپزشکی خواست تا ضمن خرید دارو از داروخانه‌های دامپزشکی معتبر و دارای تاییدیه دامپزشکی در هنگام خرید دارو به زمان مصرف آن دقت کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مرتبط با وظایف دامپزشکی، مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان مربوط اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات آنها رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *