۳۴ تیم دامپزشکی البرز بر بازار ماه رمضان و نوروز نظارت می‌کنند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی البرز از تشکیل ۳۴ گروه نظارتی برای ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیعی پور روز شنبه ۱۲ اسفند در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه برای ماه رمضان و تعطیلات نوروز ۳۴ گروه نظارتی تشکیل شده؛ اظهار کرد: فعالیت این گروه‌های نظارتی و بازرسی از ۱۹ اسفند ماه آغاز و تا ۲۲ فروردین ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح ۱۶ گروه سیار و ۱۸ تیم ثابت فعالیت می کنند ضمن اینکه در گروه‌های سیار ۴۴ بازرس دامپزشکی حضور دارند.

رفیعی پور با اشاره به اولین ماموریت دامپزشکی توضیح داد: این ماموریت شامل تامین بهداشت و سلامت دام با اقداماتی در قالب پیشگیری از بیماری‌های مشترک و دامی، مراقبت، درمان، واکسیناسیون و ریشه کنی بیماری‌ها است .

رفیعی پور دومین ماموریت اصلی این سازمان را تامین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی عنوان کرد و افزود: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی به این ماموریت مرتبط است که شامل نظارت بر تولید، فرآوری، عمل آوری، توزیع، عرضه محصولات می‌شود.

وی سومین ماموریت اصلی این مجموعه را پیشگیری و مبارزه علیه بیماری‌های مشترک انسان ودام برشمرد و اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد بیماری‌های شناخته شده تاکنون بیماری‌هایی است که منشاء آن عوامل بیماری زای حوزه دام است که به آن بیماری‌های زئونوز نیز گفته می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: در استان البرز حدود ۲۴۰ مرکز تولید دارو، واکسن، مواد بیولوژیک، ریزمغذی، مکمل و سموم فعالیت می‌کنند.

وی همچنین به فعالیت ۲۰۰ کارخانه، شرکت تولیدی، بسته بندی فرآورده‌ها و فرآوری فراورده‌های خام دامی اشاره و اضافه کرد: برای عرضه و توزیع این تولیدات سه هزار و ۷۰۰ مرکز در استان البرز فعالیت می‌کنند که هدف و رویکرد اصلی در اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی این مراکز هستند.

رفیعی پور به تولیدات حوزه دامی در استان نیز اشاره کرد وگفت: سالانه حدود ۵۶۰ هزار تن شیرخام، ۴۴ هزار تن گوشت مرغ،  چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت دام سنگین و دو هزار و ۳۹۰ تن گوشت دام سبک تولید می شود ضمن اینکه روزانه دو هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام نیز در استان تولید می شود.

وی با اشاره به بازدیدهای ابتدای امسال دامپزشکی افزود: در اجرای این بازدیدها ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع فراورده ها به دلیل مشکوک بودن به موارد غیربهداشتی ضبط و جمع آوری شد که از این فراورده ها ۴۷ مورد نمونه برداری انجام شد که در نهایت منجر به معدوم سازی چهار هزار و ۸۰۰ کیلوگرم از این فرآورده‌ها و خارج شدن از چرخه مصرف انسانی شد.

رفیعی پور با بیان اینکه در این مدت شش هزار و ۹۰۰ نفر ساعت کار انجام شده بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۳ هزار راس دام و ۱۷ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی استان کشتار شد که نظارت‌های بهداشتی از کشتارگاه‌ها منجر به معدوم سازی ۹۱ هزار کیلوگرم از این لاشه‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۳۵۱ مورد ارجاع به مراجع قضایی شد، گفت: در این سال ۱۴۰۲، حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار فقره مجوز حمل بهداشتی فرآورده های خام دامی داده شد که شامل مرغ، گوشت قرمز، آبزیان و عسل از محل تولید به مراکز عرضه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *