۱۲ میلیون جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گلستان انجام شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: این استان با جوجه‌ریزی ۱۲ میلیون قطعه برای پرورش مرغ گوشتی در اردیبهشت ماه سال جاری، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

محمد برزعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با توجه به تاکید سرپرست وزارت جهادکشاورزی برای تامین گوشت مرغ، گلستان کمبودی در جوجه‌ریزی ندارد.

دوره پرورش مرغ گوشتی در استان گلستان ۴۵ روزه است.

برزعلی در خصوص تولید گوشت مرغ هم گفت: روزانه حدود ۵۰۰ تُن گوشت مرغ در واحدهای پرورشی استان تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز استان، به شهرهای دیگر به ویژه تهران حمل می‌شود.

وی ادامه داد: گلستان با توجه به سرمایه‌گذاری چندین ساله در صنعت مرغ، عرضه مرغ کشتار شده را با نرخ مصوب هر کیلوگرم ۷۳۰ هزار ریال اجرا می‌کند.

اجرای پرورش قراردادی مرغ

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: پرورش قراردادی مرغ ( کشاورزی قراردادی) با جوجه‌ریزی ۲ میلیون قطعه در هر دوره پرورش با مشارکت سرمایه‌گذاران استان به اجرا درآمده است.

برزعلی یادآور شد: گسترش این طرح، با حمایت مالی (تامین سرمایه در گردش) و تامین خوراک طیور برای پرورش مرغ، نقش بسزایی در پایداری صنعت مرغ در حوزه‌های تولید و اشتغالزایی و بازسازی واحدها دارد.

پیشتر معاون بهبود تولید دامی جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: این استان بیش از هزار واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت اسمی جوجه‌ریزی حدود ۵۲ میلیون قطعه در هر دوره پرورش دارد.

صاحب خیراندیش افزود: پارسال حدود ۲۷۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شد که ۷۰ درصد آن به بازار سایر استان‌ها به ویژه تهران فرستاده شد.

گلستان از مناطق مهم پرورش طیور به دلیل داشتن اقلیم مناسب در کشور به شمار می‌رود که مطابق آخرین گزارش مسوولان جهادکشاورزی استان تامین کننده بخشی از مصرف گوشت مرغ گرم ساکنان ۱۱ استان‌ کشور شامل تهران، اصفهان، مشهد، سمنان، قم، گیلان، مازندران، همدان، مرکزی، یزد و کرمان است.

کشاورزی قراردادی از جمله اولویت‌های بخش اقتصادی کشور است که به اعتقاد کارشناسان، ضامن حمایت از تولید کنندگان، امنیت تولید، تنظیم بازار، حذف واسطه ها و افزایش کیفی محصولات را به همراه دارد.

خروج مرغ بدون مجوز از گلستان ممنوع است

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: طرح جلوگیری از خروج مرغ بدون مجوز از طریق دامپزشکی استان برای مدیریت بازار مصرف اجرا می‌شود.

برزعلی افزود: برخی از کشتارگاه‌های طیور گلستان به دلیل مشکلاتی مانند انجام تعمیر، تعطیل هستند که برای ذبح طیور از ظرفیت کشتارگاه‌های استان همجوار استفاده می‌شود.

جذب ۲ سرمایه‌گذار برای ایجاد کشتارگاه طیور

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان از جذب ۲ سرمایه‌گذار برای ایجاد کشتارگاه صنعتی طیور مجهز به فناوری روز دنیا در استان خبر داد و گفت: محل ساخت این کشتارگاه‌ها براساس اجرای طرح آمایش سرزمین در غرب و شرق استان است.

برزعلی همچنین از آمادگی جهادکشاورزی گلستان برای حمایت از افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در صنعت مرغ خبر داد و گفت: کشاورزی قراردادی یکی از طرح هایی است که می‌توان از این ظرفیت برای پایداری و رونق تولید در این صنعت استفاده کرد.

گلستان ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور دارد که هفت کشتارگاه طیور آن دارای خط کشتار ۲ (اتوماتیک) و رتبه A است.

استان گلستان از مناطق مهم پرورش طیور به دلیل داشتن اقلیم مناسب در کشور به شمار می‌رود که اکنون با هزار واحد پرورش مرغ گوشتی، ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه دارد که دامپزشکی از مرحله پرورش تا عرضه محصول تولیدی در بازار نظارت بهداشتی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *