مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در قصرشیرین آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: مایه‌کوبی (واکسیناسیون) ۱۵۰ هزار راس انواع دام سبک روستاییان و عشایر این شهرستان علیه بیماری تب برفکی آغاز شد.

شهریار پاکباز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح تمام جمعیت دام های مربوط به روستاییان و عشایر مستقر در بخش های مرکزی، سومار و نفت شهر در برابر بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

وی گفت: اجرای این طرح توسط دامپزشکی قصرشیرین با همکاری سه اکیپ بخش خصوصی انجام می شود و دام ها به صورت رایگان و با مراجعه تیم ها دامپزشکی به مناطق عشایری و روستاهای شهرستان واکسینه می شوند.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین اظهار کرد: اجرای این طرح تا اسفندماه امسال ادامه دارد که علاوه بر دام های سبک طی ۲ مرحله، دام های سنگین شهرستان نیز علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی می شوند.

وی گفت: تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی خطرناک برای دام است که در صورت بی توجهی، این بیماری می تواند منجر به از بین رفتن دام ها شود و ایجاد تاول در زبان و سم دام به همراه علایمی همچون کاهش شیر و راندمان تولید گوشت دام و ریزش شدید بزاق از جمله عوارض این بیماری خطرناک است.

پاکباز افزود: انجام عملیات واکسیناسیون، رعایت اصول و ضوابط قرنطینه دام و کنترل ورود و خروج دام در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد.

وی گفت:همچنین در تمام روستاها و جمعیت عشایری نیز مایه کوبی پرندگان و طیور در راستای مقابله با نیوکاسل انجام شده و پایش های مراقبتی بر تالاب ها و همچنین مجتمع ماهیان گرمابی با توجه به کوچ پرندگان در قشلاق و نظارت بر مراکز عرضه طیور برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: تاکنون موردی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان قصرشیرین مشاهده نشده است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.

پاکباز همچنین از ارائه ی خدمات توسط گروه جهادی ناحیه مقاومت بسیج با همکاری دامپزشکی و حضور در بین عشایر برای رصد و پایش زیست گاه های شهرستان و مراقبت و درمان جمعیت دامی جامعه عشایری مستقر در قشلاق منطقه قصرشیرین خبر داد.

شهرستان قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای ۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از ۲۰۰هزار راس دام مربوط به عشایر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *