هشدار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران و مرغداران در پی کاهش دما

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

با توجه به کاهش محسوس دمای استان و احتمال بروز نوسانات حرارتی در نواحی مختلف، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از کلیه پرورش‌دهندگان دام و طیور خواست با رعایت برخی توصیه‌ها از بروز بیماری در گله‌های پرورشی دام و طیور خویش جلوگیری کنند.

محمود قربان‌زاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، اظهار کرد: حیواناتی که در آن هر نوع علائم بالینی از قبیل سرفه، عطسه و… دیده می‌شود، باید حتما از سایر حیونات جدا نگاه داشته شود تا باعث گسترش بیماری در سایر دام‌ها نشود. همچنین لازم است آب مصرفی حیوانات سرد و یخ‌زده نباشد. در این خصوص دامداران باید آب مصرفی را در محل گرمتری نگهداری نموده و در فواصل معین به مصرف دام‌ها برسانند.

وی افزود: در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، طوری برنامه‌ریزی شود تا گازهای حاصل از احتراق این وسایل به خارج از محل دام‌ها هدایت شود. همچنین با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت یکنواختی درجه حرارت محیط را فراهم و حتی‌المقدور اسب‌ها را با پوشش مخصوص نگهداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی توضیح داد: لازم است در ساعات گرمتر روز دامداران دام‌ها را از اصطبل خارج کرده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز باقی نگهدارند. همچنین با توجه به اهمیت تغذیه در این فصل، توصیه شده تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب صورت پذیرد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی‌زا به جیره غذایی دام‌ها افزوده شود.

وی افزود: دارندگان و پرورش‌دهندگان انواع طیور دقت کنند دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد و از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش آن نیز جلوگیری شود. در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌شود، قسمتی از سالن جهت خروج گازها تعبیه شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، قربان‌زاده گفت: همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طبور طوری تنظیم شود که انرژی مورد نیاز برای تمام گله تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *