فعالیت ۶۰ ناظر شرعی در کلیه کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز بسته‌بندی خراسان رضوی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حدود ۶۰ نفر ناظر شرعی در کلیه کشتارگاه‌های دام و طیور استان و مراکز بسته‌بندی حضور دارند. همچنین علاوه بر نظارت‌های کشتارگاهی، نظارت بر بازار و آبزیان در این ایام مورد توجه شبکه دامپزشکی مشهد قرار گرفته است.

حجه الاسلام و المسلمین محمدحسن شورورزی امروز ۲۲ اسفندماه در نشست خبری طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز اظهار کرد: یکی از مباحث مهم روز دنیا امنیت غذایی است. تنها ارگان دولتی که مقام معظم رهبری برای آن نماینده فرستاده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی است و به تبع آن در نهادهای وابسته به این ارگان مانند دامپزشکی استان نیز نماینده مقام معظم رهبری برای این موضوع مهم وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری بحث فرهنگ غذایی است؛ همانطور که مستحضر هستید خداوند در آیه ۱۶۸ سوره بقره در این باره فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ؛ ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید و پیروی نکنید وساوس شیطان را، محققا شیطان از برای شما دشمنی آشکار است. بنابراین شعار دامپزشکی نیز برمبنای حلال بودن و طیب بودن دام‌ها و فراورده‌های دامی بوده و بر کلیه فراورده‌های خام دامی تا لحظه پخت نظارت شرعی و بهداشتی وجود دارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در استان با توجه به حجم زائرین و مجاورین توفیق مضاعفی شده است که در فرهنگ‌سازی غذایی و نظارت دامی به طور جد ورود پیدا کنیم، باتوجه به این امر حدود ۶۰ نفر ناظر شرعی در کلیه کشتارگاه‌های دام و طیور استان و مراکز بسته‌بندی حضور دارند. همچنین علاوه بر نظارت‌های کشتارگاهی، نظارت بر بازار و آبزیان در این ایام مورد توجه شبکه دامپزشکی مشهد قرار گرفته است.

شورورزی بیان کرد: رصد بازار در خصوص طیور و آبزیان به صورت جدی انجام می‌شود تا ماهی حرام وارد بازار نشده و با افراد متخلف برخورد شود؛ اما از مردم تقاضا داریم که اگر فروش ماهی حرام را در سطح شهر و استان مشاهده کردند با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند و این تخلفات را گزارش دهند تا با فروشندگان این ماهی‌ها برخورد شود. در سال‌های اخیر این متخلفان غذایی جمع‌آوری شده‌اند اما باز هم ممکن است در سال جاری تخلفاتی صورت گیرد که برای برخورد با آن‌ها نیازمند کمک‌های مردمی هستیم.

وی اضافه کرد: کمک‌های مردمی همیشه بهترین یار و یاور ما هستند، بنابراین ما نیازمند کمک مردم هستیم تا بتوانیم فرهنگ‌سازی غذای حلال را گسترش دهیم. همچنین امام رضا(ع) در خصوص غذای حرام فرموده است: «خداوند چیزی را حرام نکرده است، مگر اینکه آن برای بدن ضرر داشته باشد.» علاوه بر آن لازم به ذکر است که دامپزشکی به مهار بیماری‌ها توجه ویژه‌ای دارد و برای کنترل بیماری‌ها شبانه‌روزی تلاش می‌کند و دامپزشکان برای حلال‌سازی سفره غذایی مسلمانان در تلاش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *