طیور مبتلا به آنگارا در یک واحد مرغداری سبزوار معدوم شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: طیور یک واحد مرغداری چهار هزار و ۲۰۰ قطعه‌ای در این شهرستان، که به علت ابتلا به بیماری آنگارا، به طور کلی معدوم و حذف شدند.

دکتر برات الله زیدآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از دریافت گزارش مسوول فنی بهداشتی این واحد مبنی بر ابتلای طیور این مرغداری در ۳۰ روزگی به بیماری آنگارا، نمونه های لازم برای آزمایش به اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ارسال شد که نتیجه آزمایش ها وجود بیماری را تایید کرد.

وی افزود: پس از تایید وجود بیماری توسط آزمایشگاه و نیز مشاهده تلفات بالای مرغ های واحد مزبور، به منظور کنترل بیماری و پیشگیری از انتقال آن به دیگر واحدهای شهرستان، کل طیور واحد مزبور به روش بهداشتی و با رعایت اصول امنیت زیستی ‌معدوم شدند.

دکتر زیدآبادی افزود: آنگارا با سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم آن تلفات بالا است و انتقال این بیماری به صورت افقی، یعنی از واحد مبتلا به واحد دیگر و نیز عمودی، یعنی از مرغ‌مادر به جوجه گوشتی، صورت می گیرد که میزان شیوع و شدت بیماری بستگی به تراکم مرغداری‌ها در منطقه دارد و تاکنون درمان خاصی برای این بیماری شناخته نشده است.

وی از مرغداران منطقه خواست جوجه مورد نیاز برای جوجه ریزی در واحد خود را از مزارع مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا انتخاب کرده و مسائل بهداشتی قرنطینه ای و امنیت زیستی را نیز در واحد خود رعایت کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرمتعارف در زودترین زمان ممکن مسوول فنی بهداشتی واحد خود و شبکه دامپزشکی را مطلع سازند.

سبزوار از قطب های مهم تولید دام، طیور و آبزیان در خراسان رضوی است و ۳۵ درصد اشتغال این شهرستان در حوزه دامپروری و پرورش طیور است.

۲۵۰ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار، ۱۱ کارخانه خوراک دام و طیور و مراکز پرورش دام سبک و سنگین در حوزه دام و ماکیان شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *