سویه‌های جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جدی تلقی شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ایجاد سویه‌های جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که ممکن است به انسان سرایت کند، باید جدی تلقی شود.

دکتر مهدی فیضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه گفت: یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین وظایفی که دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی دارد، مبارزه با بیماری‌های مشترک بوده و بدون تردید کلید کنترل، پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها همکاری و همراهی مردم با کارشناسان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با اشاره به سردی هوا و اتراق پرندگان مهاجر و آبزی وحشی در استان، پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر چه در حال حاضر استان عاری از بیماری است اما همچنان ویروس بیماری در حال گردش و چرخش بوده و خطر شیوع و بروز بیماری؛ طیور صنعتی و بومی و روستایی را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ هوشیاری فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی گفت: فعالان حوزه طیور بومی و صنعتی ضمن رعایت موارد امنیت زیستی و توجه جدی به توصیه‌های کارشناسان و متخصصان دامپزشکی، اجازه ندهند طیور پرورشی با پرندگان مهاجر در تماس باشند.

فیضی با تشریح اقدامات پیشگیری از این بیماری از سوی روستاییان و پرورش‌دهندگان طیور بومی، فعالان صنعت طیور و شهروندان افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بر دارنده ۲ چالش مهم بهداشتی و اقتصادی است و ایجاد سویه‌های جدید ویروس که ممکن است در صورت شیوع بیماری به انسان سرایت کند، باید بسیار جدی تلقی شود و از دیدگاه اقتصادی نیز با ایجاد مخاطره برای صنعت طیور می‌تواند تولید و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: آرامشی که امروز در حوزه بیماری‌های مشترک در استان وجود دارد نتیجه اقدامات سازنده دامپزشکی است که به صورت شبانه‌روزی بیماری‌های مختلف را در استان رصد و پایش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *