زنجیره تولید تا توزیع مرغ در کرمان و تجربه موفق رفسنجان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

حکایت حلقه‌های از هم‌ گسیخته زنجیره جوجه‌ریزی، تولید و توزیع مرغ در کرمان هر از چندگاهی موجب باز شدن در و پریدن مرغ از قفس تنظیم بازار می‌شود و این درحالی است که الگوی این زنجیره در رفسنجان خود تجربه‌ای است تا بتوان به سایر نقاط هم تعمیم داد.

به گزارش ایرنا، قصه پرغصه و البته تکراری کمبود مرغ در استان کرمان باز هم طی چند هفته گذشته نقل محافل شده به طوری که قفسه های یخچال بیشتر فروشگاه های عرضه مواد خام دام و طیور در کرمان طی چند روز اخیر به علت محدودیت در عرضه، خالی از مرغ بوده است؛ در این میان البته وقتی به هنگام کمبود، تقاضا نیز بیشتر می شود و جامعه از نظر روانی حس می کند باید بیشتر خرید داشته باشد، سبب تشدید مشکل می شود.

طی روزهای اخیر نیز همچنان کمبود عرضه در برخی نقاط استان کرمان از جمله مرکز استان ادامه داشته و در برخی مواقع به مرغ منجمد هم رسیده است.

این در حالی است که شهرستان رفسنجان با تشکیل زنجیره کامل تعاونی مرغداران، حتی در شرایط تحریم و افزایش قیمت نهاده ها، مرغ مورد نیاز شهرستان و علاوه بر آن بخشی از نیاز دیگر شهرستان ها را نیز بر طرف کرده است.

در این میان دست اندرکاران تامین مرغ رفسنجان معتقدند اگر شاهد بی برنامگی در بخشنامه ها و فرآیندهای تولید و عرضه نباشیم، باوجود تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی می توان بازار را تامین و متعادل کرد؛ کاری که در شمال استان در آن موفق بوده اند.

مرغ از قفس تنظیم بازار کرمان پرید

هرچند این روزها کار توزیع مرغ در فروشگاه های شهرهای مختلف کرمان انجام می شود اما این مقدار پاسخگوی کل نیاز نیست و این برهم خوردن تعادل در نظام تولید و عرضه، عوارضی دارد که در گرانی محصول یا صف های صبحگاهی مقابل فروشگاه ها خود را نمایان می کند.

در این روزها مرغ گرم به صورت محدود به قیمت ۸۵ تا ۸۶ هزارتومان در فروشگاه های کرمان عرضه می شود اما آنچه مشخص است و مدیران و عرضه کنندگان هم معترفند اینکه میزان عرضه باید افزایش یابد و برنامه ریزی برای تامین از سایر نقاط و افزایش جوجه ریزی با اولویت در دستور کار مدیران جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

فروشگاه ها در پاسخ به شهروندان می گویند نمی دانند چه زمانی و چقدر مرغ در اختیار خواهند داشت؛ هروقت کامیون های ارسال مرغ به آنجا برسد می توانند توزیع کنند.

یکی از مراجعه کنندگان به فروشگاه های عرضه مواد خام دام و طیور در کرمان نیز از کمبود مرغ در این شهر طی چندروز اخیر می گوید؛ آسیه مهماندار می افزاید: به علت کمبود عرضه برای تهیه مرغ باید صبح از خانه بیرون بیاییم و در صف به انتظار بایستیم.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی که خود را خانه دار معرفی می کند می گوید: چهار روز است برای خرید مرغ به خیابان می آیم اما به دلیل اینکه دیر می رسم قفسه فروشگاه ها را خالی از مرغ می بینم.

مریم میرکیانی می گوید که این کمبود سبب افزایش قیمت نیز شده است.

شهروند دیگری معتقد است: اگر مردم در زمان کمبود کالا به اندازه نیاز خرید کنند کمبود و بحران در جامعه به وجود نمی آید.

محمد ایرانمنش تصریح کرد: گاهی افراد به محض اطلاع از کمبود یا حتی افزایش قیمت کالایی، بلافاصله برای خرید و البته انبار کردن آن کالا به بازار هجوم می برند که اشتباه بزرگی است.

وی ادامه داد: این نوع اقدامات موجب افزایش قیمت کالا در جامعه و البته کمبود بیش از حد آن می شود.

باوجود تحریم می توان بازار را تامین کرد

اما مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان معتقد است: بی برنامگی وزارتخانه موجب بروز برخی مشکلات در بخش تولید و توزیع مرغ می شود.

محمد شهرآبادی می گوید: بسیاری از مشکلات صنعت مرغداری و بخش جوجه ریزی، تولید و توزیع مرغ از بالا تحمیل می شود زیرا با تغییر زود به زود معاونان وزیر دستورالعمل ها نیز تغییر می کند و دستورات جدید صادر می شود.

وی با تاکید بر اینکه تولید باید همواره ادامه داشته باشد تصریح کرد: از نظر من با اینکه شرایط تحریم بر کشور حاکم است اما اگر تلاش کنیم هیچ کمبودی در زمینه مرغ نخواهیم داشت.

فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان گفت: فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان محسوس است و این مهم برای شهرستان ما که در تولید عملکرد داریم نیز مشکل می آفریند.

وی با بیان اینکه در ماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار جوجه ریزی در رفسنجان انجام می شود که بیش از مصرف این شهرستان است ادامه داد: در زمان کمبود مرغ در استان، تعاونی رفسنجان باید جور بی برنامگی شهرهای دیگر را نیز بکشد و مقدار زیادی از این تولید را برای شهرهای دیگر بفرستد.

شهرآبادی بیان کرد: جوجه ریزی، تولید و توزیع مرغ در استان کرمان هر کدام توسط یک نفر انجام می شود و زنجیره ای در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از ۵۰ تا ۶۰ تن مرغ تولیدی رفسنجان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در سایر شهرستان ها از جمله کرمان، کهنوج، منوجان، کوهبنان و رودبارجنوب توزیع می شود که گاه موجب کمبود مرغ در بازار رفسنجان نیز می شود.

تولید و توزیع مرغ در شهرهای استان کرمان بدون برنامه و بدون حضور تعاونی ها، پای واسطه ها را به این چرخه باز و روند تولید و توزیع مرغ را دچار مشکل می کند

وی گفت: تولید و توزیع مرغ در شهرهای استان کرمان بدون برنامه و بدون حضور تعاونی ها، پای واسطه ها را به این چرخه باز و روند تولید و توزیع مرغ را دچار مشکل می کند.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان افزود: این تعاونی برای جلوگیری از کمبود مرغ در بازار، همیشه ذخیره مرغ دارد و در ایام تعطیل این ذخیره را وارد بازار می کند.

وی با تاکید بر اینکه ضربه های وارد شده به بازار مرغ، رفسنجان را به دلیل داشتن زنجیره تولید و تعاونی مرغداران بسیار کمتر از سایر مناطق درگیر می کند افزود: وجود تعاونی های تولید مرغ به دلیل حذف واسطه ها می تواند در تنظیم بازار و پیشگیری از نوسانات قیمتی موثر باشد.

وی گفت: ۲۱ اردیبهشت سال قبل دولت ذرت و سویا را با نرخ ۶ برابری عرضه کرد که در نتیجه قیمت مرغ افزایش یافت و اکنون قیمت مرغ برای مصرف کننده ۷۹ هزار تومان است.

شهرآبادی تاکید کرد: با وجود نظارت دقیق توسط تعاونی، جوجه ریزی و کشتار در رفسنجان طبق روال انجام می شود و کسی نمی تواند از این روند تخطی کند.

هوشمندسازی توزیع مرغ، ضرورتی انکارناپذیر

اما سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان که ۱۸ اردیبهشت در چهارمین کارگروه تنظیم بازار سخن می گفت اظهارداشت: با همکاری دستگاه های ذیربط شرایط تولید مرغ در استان کرمان از بسیاری از استان های کشور بهتر است و میانگین تولید مرغ در استان به ۱۲۰ تن در روز رسیده است.

امیر حسن زاده با بیان اینکه بحث روانی کمبود مرغ هم در افزایش قیمت دخیل است تصریح کرد: توزیع مرغ در استان باید هوشمند و شفاف شود. هر چند در بحث توزیع مرغ منجمد مشکلی نداریم و قطعه بندی مرغ فقط در مراکز مجوزدار و با نظارت کامل باید انجام شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به کمبود نهاده ها بیان کرد: تصمیم داریم با تصویب شورای تامین، کمبود نهاده ها در استان را از طریق ذخیره استانی مرتفع کنیم.

وی تاکید کرد: میزان توزیع مرغ در شهرستان های جنوبی باید به فرمانداری ها اطلاع رسانی شود تا بتوانند نحوه توزیع را پایش و رصد کنند.

کاهش ۲۰۰ هزار قطعه ای جوجه‌ریزی در کرمان

قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال ۹۴۹ هزار قطعه جوجه ریزی داریم که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بوده و کاهش ۲۰۰ هزار قطعه ای را نشان می دهد.

مسعود محمودی، مهمترین عوامل این کاهش را تاخیر در تحویل نهاده های دامی به تولیدکنندگان و افزایش قیمت جوجه یک روزه برشمرد.

وی افزود: هدف این است که میزان جوجه ریزی به بیش از ۲ میلیون قطعه برسد و تولیدکنندگان تقاضای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص بموقع نهاده ها را دارند.

نیاز مرغ در استان کرمان روزانه ۱۷۰ تن تخمین زده شده که حدود ۲۵ تن از کمبود مرغ از استان های همجوار تامین می شود

این مسئول اظهارداشت: نیاز مرغ در استان کرمان روزانه ۱۷۰ تن تخمین زده شده که حدود ۲۵ تن از کمبود مرغ از استان های همجوار تامین می شود.

قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در برخی مناطق استان کمبود مرغ و افزایش قیمت مشاهده می شود که نیاز است رصد دقیق تر در حوزه توزیع انجام شود؛ هر چند فروش مرغ به صورت قطعه بندی نیز باعث افزایش قیمت می شود.

بازارگرمی مرغ با جو روانی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: تولید و جوجه ریزی در کشور کاهش یافته اما دولت برای افزایش جوجه ریزی اقداماتی را شروع کرده است.

محمدعلی اسماعیلی تاکید کرد: تولید مستمر مرغ هدف اصلی ماست، هرچند بازار تولید و تقاضا به همدیگر نزدیک است و در حد نیاز روزانه مرغ در بازار وجود دارد که جو روانی و تقاضای کاذب گاهی باعث افزایش قیمت می شود.

وی با اشاره به قطعه بندی و فروش مرغ در برخی مراکز فروش تصریح کرد: قطعه بندی مرغ فقط در مراکزی که مجاز هستند باید انجام شود و هر گونه قطعه بندی در خارج از این مراکز و مغازه ها ممنوع و غیرمجاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: درزمینه کمبود مرغ در مناطق جنوبی کرمان، فهرست عوامل توزیع به فرمانداری ها ارسال می شود تا نظارت بیشتری از طرف مراجع انجام شود.

اقدام کاهشی گذشته، جبران می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز بتازگی این مسئولیت را پذیرفته با بیان اینکه جوجه ریزی در گذشته به مقدار کافی انجام نشده است گفت: علاوه بر تولید مرغ در استان درصدد تامین مرغ در این مقطع زمانی از استان های دیگر و نیز بهبود چرخه تولید در داخل استان هستیم.

داود بیگلری افزود: نشست های مکرری در زمینه تامین مرغ و رفع کمبود این محصول در سازمان جهادکشاورزی با حضور مسئولان ذیربط و بخش خصوصی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: اینک جوجه ریزی ها انجام شده و در برخی موارد در حال انجام است لذا با مجموع تدابیر اندیشیده شده بزودی مشکل کمبود مرغ در استان از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *