دخل و خرج کشتارگاههای خراسان رضوی همخوانی ندارد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت گاز و کمبود آب باعث رشد قیمت تمام شده تولیدات کشتارگاههای استان شده است، به طوریکه دخل و خرج( هزینه و درآمد) آنها توازن و همخوانی ندارد.

علی اکبر لبافی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نتایج بیست و هشتمین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ قیمت مصوب گاز در کل کشور افزایش یافته است، این در حالی است که تولیدات کشتارگاه ها مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور را داشته و آنها نمی توانند با افزایش قیمت تمام شده این نقیصه را جبران کنند.

وی اظهار داشت: در هر صورت بین درآمد و هزینه یک فعال اقتصادی باید تعادل برقرار باشد، اما تعیین قیمت مصوب برای محصولات آنها از یک سو و افزایش قیمت گاز از سوی دیگر، هزینه هایشان را افزایش داده بدون آنکه قیمت تمام شده محصول تغییری داشته باشد.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده برای رفع این مشکل گفت: نخست آنکه سازمان جهاد کشاورزی محصولات کشتارگاه ها را باید در چرخه بخش کشاورزی قرار دهد تا تعرفه ها برای آنها مانند تعرفه های بخش کشاورزی باشد، پیشنهاد دوم آن بود که چون کشتارگاه ها نمی توانند در تغییر قیمت تولیداتشان مداخله ای داشته باشد، ستاد تنظیم بازار در قیمت مصوب محصولات آنها بازنگری کند.

وی به مشکل آب کشتارگاههای خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: برخی از کشتارگاه ها از چاه برخوردار هستند، اما تا ظرفیت مشخصی اجازه برداشت آب را دارند، از سوی دیگر برخی از کشتارگاه ها از چاه برخوردار نیستند.

لبافی ادامه داد: میزان آب قابل برداشت در کشتارگاههایی که چاه دارند برای آنها کافی نیست و ناگزیر به تامین آب از شیوه های دیگر و انجام هزینه مضاعف می شوند، کشتارگاه هایی که چاه ندارند نیز مجبور هستند از بازار آب نیاز خود را تامین و آب را با تانکر منتقل کنند که این موضوع هزینه سرباری دارد که قیمت تمام شده محصولشان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: پیشنهادی که در این نشست مطرح شد آن بود که موضوع آب کشتارگاه ها در کمیته آب استان از سوی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مطرح و درباره آن چاره اندیشی شود.

رییس هیات مدیره انجمن کشتارگاه‌های دام و طیور مشهد نیز در تشریح موضوعات مزبور گفت: مصرف آب برای تامین بهداشت محصول یک امر ناگزیر است و تا حدی که برای ما فراهم باشد، در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کنیم ولی همچنان با مشکلات جدی مواجه هستیم.

مجتبی ایران نژاد اظهار داشت: برای شستن لاشه یک مرغ ۲۶ لیتر آب لازم است، ما این میزان را به ۶ لیتر رساندیم اما الان حتی به میزان ۳ لیتر آب هم در اختیار نداریم، با وجود مشکلاتی که در حوزه تامین آب، برق و گاز داریم دیگر نباید این سوال مطرح شود که چرا تولیدات مراکز کشتارگاهی کم است و یا چرا مرغدار انگیزه‌ای برای تولید بیشتر ندارد؟

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر ما افزایش نرخ تعرفه‌های گاز است، گفت: نسبت به شهریور سال گذشته تعرفه گاز برای ما هشت تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است، برای تامین این هزینه با وجود ثابت ماندن قیمت کالاهای اساسی و خدمات مرتبط با آن، از چه محلی باید تامین شود؟ وقتی سوخت و برق دچار افزایش قیمت می‌شود اما در نرخ خدماتی که ما ارائه می‌کنیم افزایشی صورت نمی‌گیرد چگونه هزینه‌هایمان را جبران کنیم؟

اتخاذ ذویه واحد برای حل مشکل انرژی در بخش دام و طیور

رییس اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکلاتی که گریبانگیر ما شده به دلیل این است که برخی از ادارات ما جزیره‌ای عمل می‌کنند، باید برای حل چالش‌های زنجیره تولید و تامین دام و طیور، کارگروهی تشکیل شود و دستگاه‌های مختلف، ملزم به اتخاذ رویه‌ای منسجم شوند.

فریدون کافی با ابراز نگرانی از تداوم روند موجود و ایجاد مشکلات جدی گفت: اگر قرار است تعرفه‌های انرژی بخش خصوصی به همین صورت باقی بماند، مشکلات جدی در این حوزه رقم خواهد خورد، بنابراین باید نسبت به تغییر تعرفه برق و گاز کشتارگاه‌های دام و طیور از صنعتی به کشاورزی اقدام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این رابطه اظهار داشت: وضعیت کارخانجات با کشتارگاه و سردخانه‌ها متفاوت است، اگر آب و برق و گاز آنها فراهم نشود امنیت غذایی تهدید خواهد شد.

ناصری مقدم افزود: ما مکاتباتی با دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم تا مشکلی برای تأمین انرژی این واحدها ایجاد نشود، اما متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفت.

رییس اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در همین خصوص بیان کرد: به نظر می‌آید تغییر تعرفه محتمل و امکان‌پذیر نباشد و باید بر بحث تنطیم بازار متمرکز شویم.

قاسم کیومرثی افزود: پیشنهاد می شود برای صنایعی که با امنیت غذایی سروکار دارند، نرخ انرژی با تعرفه کشاورزی محاسبه شود.

علی اکبر لبافی رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این رابطه اعلام کرد: موضوع تسری تعرفه های بخش کشاورزی به کشتارگاه‌ها و سردخانه‌ها پیشنهاد جلسه دبیرخانه شورا است که می بایست در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح و پیرامون آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نماینده شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در واکنش به مشکلاتی که از سوی نمایندگان کارخانجات دام و طیور و همچنین کشتارگاه‌ها نسبت به بحث تامین آب مطرح شد، اظهار داشت: برای حل این جنس مشکلات باید تدبیری کلان صورت گیرد و نسبت توزیع منابع آب و سهم بخش‌های مختلف از منابع این بخش دستخوش تغییر شود.

رضا براتی ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع آب زیرزمینی توسط بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کشورهای دیگر این رقم به مراتب کمتر است.

وی بیان کرد: دشت مشهد هم سال‌هاست که از وضعیتی بحرانی رنج می‌برد، استفاده از بازار آب و تغییر کاربری چاه‌های کشاورزی راهکاری برای حل مشکل تامین آب در این واحدها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *