خدمات رایگان دامپزشکی در۷۳ روستای محروم لرستان ارائه شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۷۳ روستای محروم استان در ایام دهه فجر از خدمات گسترده و رایگان دامپزشکی برخوردار شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دامپزشکی لرستان مصطفی زبردست روز چهارشنبه افزود: دامپزشکی در راستای سم پاشی بدن و اماکن دام، معاینه، درمان، واکسیناسیون دام و طیور و برگزاری کلاس های آموزشی- ترویجی در ۷۳ روستای محروم استان به صورت رایگان خدمات رسانی داشته است.

وی افزود: طی بیش از ۲ سال گذشته با احتساب واکسیناسیون های دوره ای، ۲۵۱ میلیون و ۱۰۹ هزار قطعه طیور صنعتی و ۱۳ میلیون و ۸۰ هزار و ۵۹۵ قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل، ۶۳۴ هزار و ۴۳۷ راس دام سنگین و ۱۰ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۹۱۸ راس دام سبک در استان واکسینه شدند.

زبردست عنوان کرد: در این مدت واکسیناسیون ۲۴ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۱۷۵ راس نیز علیه بیماری های مشترک انسان و دام انجام شده است.

وی با بیان اینکه این مدت یک هزار و ۴۱۴ تن مواد خام دامی فاسد و عفونی در سطح استان ضبط و معدوم سازی شده است افزود: تاکنون ۶۹۸ پرونده تخلفاتی این حوزه به مراجع قضایی ارجاع و ۳۰ هزار و ۲۰۵ مورد بازدید از اماکن دارویی و درمانی بخش غیردولتی استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۹ هزار و ۳۸۲ تن مواد خام دامی از از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون از این استان به کشورهای همسایه صادر شده است.

زبردست افزود: هم اکنون سه محصول پای مرغ، خوراک ماهیان گرمابی و شیرخشک از لرستان صادر می شود و به تازگی نیز شرکت شیر پگاه به عنوان چهارمین واحد استان، در بازارهای جهانی حاضر شد که در این راستا تاکنون ۷۹ هزار آزمایشات دامی و ۲۶۰ هزار مورد بازدید از اماکن عرضه مواد خام دامی در استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به استانداردهای بهداشتی و سلامت فرآورده های خام دامی اظهار داشت: واحد صادراتی پای مرغ در شهرستان کوهدشت طی چند سال اخیر فعال شده است که امسال نیز با اشتغالزایی ۶۰ نفر، یک هزار و ۱۴۱ تن را به کشورهای جنوب شرق آسیا صادر کرد.

زبردست با اشاره به اهمیت گسترش بازارهای صادراتی ادامه داد: امسال ۲۷۷ تن صادرات خوراک ماهیان گرم آبی به همسایگان شمال کشور و ۲۵ تن شیرخشک دامی از لرستان به عراق و سوریه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ کارخانه بزرگ داروسازی در لرستان وجود دارد، یادآور شد: تاکنون نزدیک به ۱۰۰ قلم انواع داروهای دام، طیور و آبزیان در این ۲ واحد تولید شده است و محصولات این واحدها دارای کیفیت بسیار خوبی حتی در حوزه صادرات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *