جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی قم ۲۶ درصد رشد داشت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در ماه‌های تیر و مرداد تابستان سال‌جاری جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته‌است.

منصور دیان اردستانی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: با همکاری مرغداران، جوجه‌ریزی مرغ گوشتی و تخمگذار در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند رو به رشدی دارد به نحوی که علاوه بر مرغ گوشتی در زمینه مرغ تخمگذار نیز رشد هشت درصدی را در واحدهای نیمچه تخمگذار ( پرورش پولت ) شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین درحال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه نیمچه تخمگذار در واحدهای پرورش پولت استان موجود است که ذخیره‌ای برای جوان سازی و جایگزینی برای گله‌های تخمگذار استان و کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: استان قم در زمینه پرورش پولت جایگاه دوم را در کشور دارا می‌باشد که این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای این استان در حوزه پرورش طیور و تولید محصولات مرتبط با آن برای تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات است.

گفتنی‌است با مجموعه اقدام‌های صورت گرفته و تدابیر اتخاذ شده و همکاری تشکل‌های طیور و واحدهای مرغداری تخمگذار استان در سال مهار تورم و رشد تولید، میزان تولید تخم مرغ در قم روند رو به رشدی دارد.

در همین رابطه از ابتدای سال‌جاری تا نیمه مردادماه بیش‌از ۴۵ هزار تُن تخم مرغ در این استان تولید شده‌است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

تخم مرغ تولید شده در قم علاوه بر تامین نیاز استان و ارسال به سایر مناطق کشور برای عرضه در بازار داخلی، ظرفیت صادراتی نیز دارد و این محصول از جمله کالاهای کشاورزی قم است که برای استان درآمد ارزی ایجاد می‌کند.

بر اساس آمار ارائه شده ۱۷۹ واحد مرغداری تخمگذار دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی به ظرفیت ۹ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۹۷ قطعه در این استان موجود است؛ از این میان مرغداری‌های موجود استان، ۱۶۵ واحد در سال ۱۴۰۱ فعال بودند، مجموع پولت‌ریزی (جوجه تخمگذار در ابتدای زندگی، پولت نامیده می‌شود) واحدهای مذکور نیز پنج میلیون و ۶۹۰ هزار قطعه بوده‌است.

سال گذشته تعداد ۹ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در واحدهای مرغداری قم در قفس بوده‌اند، همچنین میزان تولید تخم‌مرغ‌ استان در سال ۱۴۰۱‌، ۱۲۰ هزار و ۵۴۲ تُن بوده‌ که میزان بسیار قابل توجهی است و جایگاه مهم قم در تولید این محصول مهم و پر مصرف غذایی را نشان می‌دهد.

در زمینه پولت نیز، تعداد ۸۰ واحد پرورش پولت دارای پروانه صنعتی به ظرفیت چهار میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۸۰ قطعه در استان قم موجود است که از این تعداد سال گذشته ۷۸ واحد به ظرفیت چهار میلیون و ۱۶۰ هزار قطعه فعال بوده و میزان جوجه ریزی جوجه یکروزه تخمگذار در واحدهای مورد نظر در سال ۱۴۰۱، هشت میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۶۵ قطعه بوده‌است.

قم از جمله استان‌های برتر کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

همچنین بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *