نشانه‌گذاری لاشه‌های دام در کشتارگاه‌های تهران یکسان‌سازی می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: هزار و ۴۲۰ متر مربع از جایگاه های نگهداری دام در مناطق شهری و روستایی این جزیره در راستای مبارزه با بیماری های انگلی در ۲ هفته اخیر سمپاشی شدند.

محمد صدیق ارم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در مدت زمان یادشده و در راستای مبارزه با بیماری های انگلی دام، سمپاشی تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام و هزار و ۴۲۰ متر مربع جایگاه دام صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور مبارزه با بیماری های واگیر دامی و مشترک بین حیوان و انسان، تعداد ۲ هزار و ۱۳۰ راس گوسفند و بُز تحت پوشش واکسیناسیون دامی قرار گرفته اند.

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: واکسیناسیون ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل و آموزش چهره به چهره دامداران در سطح شهرستان قشم در روستاهای سهیلی، کاروان، توریان و خالدین از دیگر اقدامات انجام شده در ۲ هفته اخیر از سوی کارکنان این اداره بوده است.

ارم اضافه کرد: همچنین در راستای اجرای عملیات فنی و ارایه خدمات رایگان به دامداران سطح شهرستان قشم، ویزیت، معاینه و درمان رایگان تعداد ۶۰ راس دام در مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام به عنوان یکی از ناقلان اصلی بیماری های واگیر دامی و قابل انتقال بین انسان و دام، یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از شیوع این بیماری های خطرناک سم پاشی بدن و محل نگهداری(جایگاه) دام ها است.

انگل های خارجی باعث آزردگی حیوانات، ایجاد زخم، ضعف، عدم تمایل به تغذیه و لاغری و فلجی دام می شوند که از جمله مهمترین آنها کنه ها به عنوان ناقل اصلی بیماری های خطرناک واگیر مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و در صورت سم پاشی نکردن به موقع و موثر سلامت انسانها را با خطر جدی روبرو می کند.

سم پاشی به موقع و موثر بدن و جایگاه دام از راه های اصلی و موثر برای پیشگیری و مبارزه با گسترش عامل ویروسی بیماری در جمعیت دامی و انتقال به انسان است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *