تولید سالانه ۳۲ تن گوشت شترمرغ در جوین

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین از تولید سالانه ۳۲ تن گوشت شترمرغ در این شهرستان خبر داد.

 قاسمعلی نیک‌پسند در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تعداد ۲ واحد صنعتی و ۳ واحد سنتی پرورش شترمرغ در این شهرستان فعالیت دارند، اظهار کرد: این تعداد واحد شترمرغ با حدود ۱۰۱۴ قطعه در این شهرستان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه این تعداد واحد شترمرغ موجب ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است، گفت: سالانه بیش از ۳۲ تن گوشت شترمرغ در این شهرستان تولید و روانه بازار می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این شهرستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی دارای ظرفیت ویژه‌ای برای اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف کشاورزی است، به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری‌ها و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده می‌تواند به ‌صورت سنتی و صنعتی در محیط روستا صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شترمرغ در سن هفت الی هشت ماهگی با وزن متوسط ۸۵ الی ۹۰ کیلوگرم به مرحله کشتار می‌رسد که تولید خالص گوشت برای هر شترمرغ به طور میانگین ۳۵ کیلوگرم است.

نیک‌پسند افزود: در پرورش شترمرغ، علاوه بر تولید گوشت آن، از محصولات جانبی آن نیز می‌توان استفاده کرد که اشتغال‌زایی مناسبی را به همراه دارد، به طوری که علاقه‌مندان می‌توانند این پرنده را در محیط روستاها و به روش سنتی پرورش دهند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های نگهداری و پرورش شترمرغ پایین و منفعت آن زیاد است، اذعان کرد: پرورش شترمرغ به عنوان صنعتی نوپا و با ارزش افزوده بالا می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی گفت: ترویج پرورش شترمرغ در روستاهای شهرستان جوین به عنوان حرفه نوپا در راستای اقتصاد مقاومتی منجر به افزایش درآمدزایی و اشتغال می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین همچنین اشاره کرد: گوشت شترمرغ به سبب میزان بالای آهن و چربی و کلسترول پایین، می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز محسوب شود.

وی در ادامه توسعه کشت گلخانه‌ای را موجب افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب دانست و گفت: استفاده از این روش زراعت، موجب افزایش کمی و کیفی محصولات می‌شود به‌ طوری که حجم تولید را در فضای کشت کوچک به چندین برابر می‌رساند.

نیک پسند سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان جوین را ۲.۵ هکتار اعلام کرد و افزود: گلخانه‌های کوچک مقیاس یکی از راهبردهای توسعه کشاورزی در سطح روستاها است و در این راستا تاکنون ۲۰ واحد گلخانه‌ای راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای باعث افزایش بهره‌وری در تولید محصول خواهد شد، ادامه داد: گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، انواع سبزیجات و آلوئه‌ورا عمده محصولاتی هستند که در گلخانه‌های این شهرستان تولید می‌شوند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: وسعت زمین‌های باغی و زراعی جوین ۳۵ هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندرقند، پیاز، انگور و پسته است. این شهرستان ۱۲ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی، باغداری و دامپروری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار مترمربع از سطح زیرکشت گلخانه‌های شهرستان به کشت تربچه اختصاص یافته است، افزود: کشت تربچه با توجه به مقاوم بودن نسبت به سرما علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز در محیط‌های گلخانه، موجب ایجاد تناوب زراعی نیز می‌شود.

نیک پسند در پایان گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۵ پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ‌بر ۶۶ میلیارد ریال در سطح شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد که طرح ۲۳.۳ هکتاری آبیاری تحت فشار در روستای حاجی‌آباد با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال از مهمترین آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *