افزایش۵۰ درصدی جوجه‌ریزی نژاد آرین بابل ،گام مهم دولت در تولید و مصرف داخلی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

توجه ویژه دولت به مرغ لاین آرین بابل به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی مازندران در بخش دام و طیور سبب شد تا در۱۱ماهه امسال ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی ،یعنی ۵۰درصد بیشتر از سال گذشته از سویه آرین انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،مجتمع مرغ لاین بابلکنار موسوم به آرین از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد های برو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه اندازی شد. همچنان مرغ های لاین ، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

این کارخانه تولید کننده مرغ لاین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مرغ مادر در کشور است و در۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است. این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید جوجه گوشتی رتبه هشتم تولید جهانی را دارد.

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار ،پنج واحد مرغ اجداد،۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ،۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ،۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تصویب طرح تثبیت مرغ لاین بابلکنار به عنوان مظهر صنعت طیور کشور در وزارت جهاد کشاورزی از شاخص ترین فعالیت های دولت سیزدهم است ، گفت: همسو با این رویکرد جوجه ریزی ۳۰ میلیون قطعه ای سویه آرین امسال در مرغداری های استان در راستای برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین عملیاتی شد.

حسن عنایتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که مازندران در تولید بعضی از محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را دارد و این یعنی اقتدار امنیت غذایی و حکمرانی غذایی این خطه در کشور محوری است، افزود: اگرچه اکنون بعد از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ضریب تولید و امنیت غذایی استان با هفت میلیون و۶۰۰ هزار تن به نقطه قابل قبولی رسیده است، اما ظرفیت برای افزایش تولید و بهره وری همچنان بالا است.

وی به توسعه تولیدات محصولات کشاورزی و عمران و آبادی روستاهای استان اشاره کرد و گفت:مازندران با تولید۴۰ درصد برنج کشور ،۱۱درصد گوشت سفید ،۳۸ درصد جوجه یکروزه ،۵۰ درصد مرکبات و ۷۰ درصد کیوی پرچمدار تولیدات این محصولات در کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که ۱۹ درصد اشتغال استان درحوزه کشاورزی است ،بیان داشت: یک هکتار زمین شالیزاری در استان غذای ۸۵نفر را تامین می کند، برنج بعد از گندم نیاز اصلی جامعه است ،اکنون به رغم همه چالش های اقتصادی و اجتماعی کشور اتفاقات خوبی در۲ دهه گذشته در صنایع تبدیلی ،تکمیلی، فرآوری و زنجیره تولید تا مصرف در این خطه رخ داده است.

وی با بیان این که ۳۵ درصد صنایع لبنی کشور در مازندران است ،اما به دلیل کمبود مواد اولیه فقط پنج درصد محصولات این صنایع در استان تولید می شود، گفت: این بدان معنی است که می توانیم تولید شیر را با صنعتی کردن واحد های دامپروری افزایش بدهیم، فرصتی که سرمایه گذاران می توانند ورود جدی داشته باشند.

این مسوول کشاورزی مازندران با بیان این که صنایع شیلاتی استان نیز نقش محوری در تولید خاویار پرورشی و گوشت خاویار دارد، گفت: اکنون متوسط سالانه تولیدات آبزی پروری در استان به بیش از ۱۰۰هزار تن رسیده است.

عنایتی فعالیت تولید کنندگان بخش کشاورزی مازندران را حرفه ای و با هوش توصیف کرد و ادامه داد: امروز محصولات باغی استان بر اساس نتایج تحقیات مراکز پژوهشی وضعیت مطلوبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در راستای بهره وری تولید محصولات کشاورزی طی سال های گذشته با همکاری و احساس مسوولیت کارشناسان و محققان مراکز پژوهشی استان ۸۰ رقم انواع ارقام کیفی و پرمحصول غلات شامل جو ،برنج ، گندم و دانه روغنی کلزا در استان معرفی شده است، گفت :مراکز تحقیقاتی تولیدات کشاورزی استان ارقام باغی پر پتانسیل زود رس ، میانرس و دیر رس را نیز معرفی کردند.

فعالیت ۱۲۸شرکت دانش بنیان کشاورزی در سال جاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ساماندهی و فعالیت ۱۲۸ شرکت داشن بنیان بخش کشاورزی طی یک سال گذشته در استان اشاره کرد و بیان داشت :به طور یقین با دانش بنیان شدن فعالیت های کشاورزی ،حوزه بهره وری کشاورزی با توجه به کمبود زمین زراعی و باغی در استان افزایش قابل توجه ای خواهد یافت ،یعنی تولیدات کشاورزی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان اقتصادی می شود.

عنایتی به افزایش ضریب مکانیزاسیون کشت در کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت:تجهیز و نو سازی اراضی کشاورزی ، لایروبی آب بندان ها و زهکشی از زیر ساخت های بهره وری کشاورزی است که به این مقولات توجه ویژه ای شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران امنیت آبی استان را برای فعالیت های کشاورزی قابل قبول ندانست و گفت :این که کمتر از ۱۱ درصد آب های سطحی استان مهار شود، بزرگترین ضعف در زنجیره فعالیت های کشاورزی در این خطه است.

وی نیاز آبی در ضریب امنیت کشاورزی مازندران را فقط ۳۰درصد دانست و گفت : با توجه به نقش حکمرانی مازندران در تولیدات کشاورزی کشور ،ضریب امنیت آبی باید با سرمایه گذاری ملی آب و خاکی ، صد البته با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان افزایش بیابد.

عنایتی با بیان این که بخش خصوصی بیشترین و بزرگترین سرمایه گذاری را در حوزه کشاورزی مازندران دارد، گفت: امروز با حمایت دولت سیزدهم حلقه و زنجیره تولیدات کشاورزی بین بخش خصوصی تکمیل تر شده است.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم اتفاق خوبی در بحث الگوی کشت رخ داده است، ادامه داد: توازن در بخش کشاوری مازندران با محدودیت آب و خاک وجود ندارد ، مطمئنا با عملیاتی شدن الگوی کشت ،حوزه تولیدات محصولات زراعی و باغی ساماندهی می شود ، یعنی اگر با اجرای الگوی کشت در سطح حدود ۵۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی استان فقط پنج درصد مصارف آبی را کم کنیم ، به دستاورد های خوبی خواهیم رسید.

وی به مردمی سازی یارانه ها دولت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: به رغم این که صنعت و دام و طیور بیشترین آسیب را با حذف ارز های یارانه ای دیده است، اما تولیدات دام طیور امسال نسبت به سال گذشته با ارز آزاد اما هدفمند ،بیشتر از سال گذشته شده است.

وی به هشت طرح زیر ساختی کشاورزی از جمله توسعه بانک نشا برنج ، اجرای عملیات تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری ، زهکشی ، آبیاری نوین و بکارگیری پهپاد اشاره کرد و گفت: در راستای توجه به توسعه زیر ساختی و مکانیزاسیون ،یک هزارو ۷۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان به بخش زیر ساختی کشاورزی استان اختصاص یافته است..

خلاء صنایع تبدیلی باغی در مازندران

عنایتی با بیان این نکته که در ارتباط با سرمایه گذاری بخش کشاورزی مازندران نیاز به کمک بیشتر بانک ها است، گفت: اکنون این استان به رغم تولیدات قابل توجه انواع محصولات کشاورزی ،درصنایع تبدیلی و تکمیلی خلاء بزرگی دارد که این نیازمندی در صنایع تبدیلی محصولات باغی بیش از پیش مشهود است.

وی با تاکید بر این که همزمان با افزایش تولید و بهره وری محصولات کشاورزی گسترش حمل و نقل ، لجستیک و پشتیبانی از بازار تولیدات کشاورزی استان رخ نداده است، گفت: باید با استفاده از ظرفیت دریایی و ریلی محصولات کشاورزی را ارزان تر به بازار هدف کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص روسیه صادر کنیم.

وی به افزایش تولیدات امسال محصولات زراعی ، باغی و دامی مانند گندم ، برنج ، مرکبات و مرغ اشاره کرد و گفت: امسال ۲۵درصد افزایش عملکرد در تولید شالی داشته ایم یعنی یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن شلتوک برابر با ۹۷۰هزار تن برنج سفید تولید شد.

عنایتی رفع ۱۶۰ هکتار تداخلات اراضی اشخاص با دولت را از دیگر دستاوردهای امسال برشمرد و گفت: سند دار کردن اراضی با هدف تثبیت و هویت بخشی به تولید کنندگان و کشاورزی مازندران از دیگر عملکرد دولت در این خطه است.

وی با بتاکید بر این که کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی باید نسبت به نقشه‌برداری و مساحی تمامی زمین‌های کشاورزی استان اقدام کنند تا آمار دقیقی از سطح زیرکشت محصولات کشاورزی ارائه شود، ادامه داد: تاکنون ۷۰ درصد نقشه‌برداری زمین‌های کشاورزی استان انجام شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۵۴۰ هزار قطعه زمین کشاورزی استان تاکنون ترسیم شده و متوسط مالکیت زمین‌های کشاورزی استان چهار هزار مترمربع است.

وی با اشاره به این که تنظیم بازار از دیگر ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی است و بررسی های کارشناسی هزنیه تولیدات محصولات کشاورزی در سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در شورای قیمت گذاری نقش اساسی و محوری است ،گفت: هوشمند سازی از تولید تا محل عرضه درهمه بخش ها برنامه ریزی شد و این مقوله در صنعت مرغ مازندران از طریق اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان عملیاتی شد.

وی به افزایش ضریب مکانیزاسیون از ۱.۴ به سه درصد در مازندران اشاره کرد و گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در مکانیزاسیون به متقاضیان پرداخت شد.

وی به جهش تولید در دیمزارهای مازندران اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با همکاری سپاه و ستاد اجرایی حضرت امام از ۳۰ هزار هکتار سال گذشته به ۶۰ هزار هکتار در سال جاری رسید.

عنایتی بهره وری از اراضی دیمزار را هدف اصلی طرح جهش تولید دانست و گفت: تا کنون توسعه باغ ها در ارضی شیب با استفاده از ارقام هسته دار، تولید گل محمدی و دیگر گیاهان دارویی در سطح یکهزار و ۱۰۰ هکتار عملیاتی شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ذخیره سازی محصولات کشاورزی را یک اصل در امنیت و اقتدار غذایی امروز کشورهای دنیا دانست و گفت: جهاد کشاورزی متولی تولید و در عین حال بازار مصرف است و باید همواره به فکر تولید کنندگان و مصرف کنندگان باشد و عملیاتی شدن درست ذخیره سازی و توزیع به موقع با هدف تنظیم بازار بسیار مهم و راهبردی است.

وی توجه به کیفیت ، کمیت و دسترسی غذا را ماموریت مهم وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: نقش مازندران در این حوزه ها به مراتب حساس تر و مهمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *