ارزآوری ۹.۲ میلیون دلاری صادرات دارو و فرآورده‌های دامی در سمنان

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های اقتصادی خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: افزون بر ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار انواع فرآورده‌های دامی و دارویی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی از این استان به کشورهای مختلف صادر شد.

محمدرضا حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶ محموله در قالب ۱۳۹ مجوز صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ به عراق، عمان و کردستان عراق، ۱۰۰ تن داروی دامی به کشورهایی از جمله آذربایجان، گرجستان و افغانستان و ۴۵۰ تن فرآورده لبنی به کشورهای اوراسیا و حوزه آسیای میانه از ابتدای امسال تا پایان دی ماه از استان سمنان صادر شد.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و برون‌سپاری خدمات، اظهار کرد: دامپزشکی استان سمنان جزو دستگاه‌های پیشرو در واگذاری خدمات به بخش خصوصی است.

به گفته وی، با توجه به پراکندگی و گستردگی زیاد استان سمنان و محدودیت جذب نیروی انسانی، اداره‌کل دامپزشکی استان از ظرفیت بخش خصوصی برای ارایه خدمات مطلوب به جامعه هدف بهره گرفت و اکنون ۱۲۴ مرکز خصوصی اعم از داروخانه، کلینیک، مرکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه با توزیع متوازن فعال در نقاط مختلف استان فعال است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: برون سپاری خدمات این اداره‌کل زمینه اشتغال برای ۳۶۰ نیروی متخصص را در قالب نظام دامپزشکی فراهم کرده است.

وی یادآور شد: از شرقی‌ترین منطقه استان سمنان از نردین، فرومد، طرود و بیارجمند گرفته تا غربی‌ترین مناطق استان سمنان در ایوانکی، دامپزشکی با راهبرد برون‌سپاری خدمات، حضور فعال دارد و ارایه خدمت می‌کند.

حسینی با بیان اینکه دامپزشکی جزو معدود دستگاه‌هایی است که خدمات رایگان ارایه می‌دهد، تصریح کرد: دامپزشکی در راستای صیانت از تولید و تامین امنیت غذایی ۶۰ درصد واکسیناسیون مربوط به بیماری‌های خطرناک دام را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

وی گفت: متخصصان دامپزشکی دام‌های استان سمنان را در مقابل بیماری‌های خطرناکی از جمله شاربن یا سیاه زخم، هاری، تب مالت، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک به صورت رایگان واکسینه می‌کنند.

این مسوول افزود: کارشناسان دامپزشکی در هر سال کاری دست کم ۲ نوبت به تمام روستاها و مراتع ییلاقی و قشلاقی استان سمنان برای نظارت و پایش مراجعه می‌کنند.

۱۵ کارخانه تولید داروهای دامی و انواع مکمل‌های معدنی در استان وجود دارد و این استان با تولید ۴۶۰ قلم انواع داروی دام و طیور ۸۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

استان سمنان دارای ۵۰۸ مزرعه پرورش انواع طیور از جمله مرغ گوشتی، تخمگذار و اجداد با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه تولید در هر دوره، یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۰ هزار راس ظرفیت اسمی دام سنگین است که ۶۵ درصد جمعیت دام سبک این استان مربوط به عشایر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *