آنفلوآنزای فوق حاد از طریق طیور گوشتی منتقل نمی‌شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

معاون سلامت دامپزشکی استان یزد با بیان این که آنفلوآنزای فوق حاد فقط در طیور تخم‌گذار دیده می‌شود، گفت: استفاده از طیور گوشتی هیچ خطری برای مردم ندارد.

هادی زارع در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نوع انسانی این بیماری در حال حاضر در کشورمان وجود ندارد و وجود ندارد و با اقدامات پیشگیرانه‌ای که با رعایت قوانین بهداشتی سازمان دامپزشکی و واکسیناسیون طیور صورت می‌گیرد، در سال‌های اخیر نیز هیچ نوع از این بیماری در استان یزد گزارش نشده است.

وی مهمترین تاثیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را وارد امدن خسارت‌های اقتصادی به جوامع به دنبال تلفات بالای این بیماری در مرغداری‌ها و به دنبال آن کاهش تولید تخم مرغ ذکر کرد و گفت: بی‌توجهی به پیشگیری و مهار این بیماری حتی می‌تواند به بروز جهش‌هایی در این بیماری شود و برای جامعه انسانی تهدیدآمیز باشد.

نرگس حسینی رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور این اداره کل نیز بر لزوم عقیم سازی کود مرغ حاصل از دوره پرورش در واحد های پرورشی مرغ تخمگذار و گوشتی خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری و جلوگیری از انتشار بیماری‌های طیور بین واحد های پرورشی، کلیه واحدهای پرورشی ملزم به رعایت اصول بهداشتی دامپزشکی هستند.

وی تصریح کرد: یکی از اصول کنترل و کاهش شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی طیور در بین مرغداری‌ها، رعایت دستورالعمل های دامپزشکی برای عقیم سازی یا عمل آوری کود در محل مرغداری، قبل از خروج و حمل آن و جلوگیری از پراکنده شدن کود در محیط اطراف است.

حسینی افزود: مرغداران بایستی موضوع عقیم‌سازی کود تولیدی واحدها را جدی بگیرند و از خروج کود عقیم نشده پایان دوره پرورش به منظور استفاده در کشاورزی و سایر موارد صنعتی جداً خودداری کنند تا از انتقال عوامل بیماری‌زایی مانند آنفلوآنزای پرندگان، نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و آنگارا به سایر نقاط جلوگیری شود.

این مسئول در پایان خاطر نشان کرد: اخذ گواهی بهداشتی جهت حمل کود مرغ توسط واحدهای مرغداری الزامیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *