کانون بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در رزن مشاهده نشده است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن گفت: در شهرستان رزن از سال ۱۳۹۷ تا حال حاضر هیچ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

بهروز شیرزادی در جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد طیور که در  اداره دامپزشکی شهرستان رزن به منظور هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مرتبط در این زمینه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان و شیوع مواردی از آنفلوآنزای فوق حال پرندگان در برخی از کشورهای همسایه، نگرانی دامپزشکی از امکان بروز و گسترش این بیماری بیشتر شده و رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری و کنترل این بیماری ضروری است.

وی افزود: در دو ماه اخیر اقدامات پیشگیرانه ای از جمله برگزاری گشت های مشترک جاده ای، تشدید نظارت های بهداشتی بر ورود و خروج طیور وارده به شهرستان و نیز نظارت بر مرغداری های صنعتی توسط این اداره صورت گرفته که ادامه این نظارت ها مستلزم همکاری بین بخشی خواهد بود.

شیرزادی همچنین با اشاره به رخداد این بیماری در سایر نقاط کشور تصریح کرد: با توجه به وقوع بیماری در برخی از استان های کشور حراست و صیانت از جایگاه ارزنده صنعت طیور و اقدامات لازم برای پیشگیری از ورود و گسترش عامل بیماری آنفلوآنزا با همکاری و تعامل سایر دستگاه ها ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روند رخداد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نسبت سنوات قبل کاهشی بوده است، گفت: در شهرستان رزن از سال ۱۳۹۷ تا حال حاضر هیچ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و این موضوع نشان از رشد شاخص های بهداشتی در حوزه تولیدات طیور دارد اما با تمام این وجود باید نسبت به تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه ای توجه ویژه شود.

رئیس اداره دامپزشکی رزن با بیان اینکه وقوع این بیماری می‌تواند صنعت طیور و مرغداری ها را درهم بشکند، یادآور شد: اگر این بیماری پیشگیری نشود امکان انتقال آن به انسان وجود دارد و این بیماری می‌تواند موجب ناراحتی های تنفسی شدید در انسان شود.

شیرزادی ادامه داد: با توجه به تعداد و حجم پرنده های مهاجر در داخل کشور، این شهرستان باید اقدامات کنترلی و پیشگیرانه خود را انجام دهد و از ایجاد کانون های این بیماری جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: شکار یا خرید غیرغجاز پرندگان که ممکن است آلوده به بیماری باشند، نیم پز و خام بودن گوشت موقع پخت، بازارهای سنتی فروش پرندگان زنده، شکار پرندگان مهاجر و آزاد پرواز و شنا کردن در رودها و تالاب های محل مهاجرت پرندگان همگی از عوامل مستعدکننده ابتلای انسان به این بیماری است.

شیرزادی تاکید کرد: در صورتی که شکار پرندگان مهاجر مجاز باشد می‌توان گوشت مرغ را با حرارت ۷۴ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه پخت کرد تا عامل بیماری از بین برود.

وی در رابطه با این بیماری گفت: ویروس‌‏های آنفلوآنزای پرندگان به طور طبیعی در میان پرندگان شیوع می‌‏یابد، طیور وحشی حاملان طبیعی این ویروس‌‏ها در رده خود هستند اما حیوانات خانگی از جمله مرغ، اردک و بوقلمون نسبت به این ویروس‌‏ها حساس بوده و برخی از انواع این ویروس‌‏ها، منجر به مرگ آنها می‌‏شود.

شیرزادی افزود: مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ پخته شده هیچ‌گونه خطری از نظر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان ندارد.

دبیر مدیریت بحران شهرستان رزن هم با اشاره به اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بر ضرورت همکاری بین  اداره ها و ارگان های ذیربط و عضو کارگروه پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با اداره دامپزشکی در امر پیشگیری و یا مقابله با این بیماری تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *