۷ میلیون تن خوراک دام در کشور تولید می‌شود

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام گفت: ۸۵۲ کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که با یک شیفت کاری می‌توانند سالانه ۲۵ میلیون تن خوراک آماده مصرف تولید کنند، در حالی که امسال تولید آنها به کمتر از ۷ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجید جعفری روز شنبه در نشست خبری خود درباره وضعیت تولید خوراک دام در کشور افزود: ظرفیت تولید خوراک دام آماده مصرف در کشور بالا است؛ اما کارخانه‌ها با ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که نسبت به ظرفیت واقعی تولید کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام با بیان اینکه خوراک دام آماده در افزایش بهره‌وری و سلامت تولیدات دامی نقش بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به دلیل اینکه روز به روز حاشیه سود مرغداران و دامداران کم شده آنها ترجیح می‌دهند که خودشان دستگاه‌های کوچکی را در محل‌های تولیدی بگذارند و خوراک دام تهیه کنند که اگرچه تا حدودی ارزان برایشان تمام می‌شود؛ اما از نظر بهداشتی قابل بحث است، ضمن اینکه بهره‌وری تولیداتشان هم کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی، تقاضای مرغ و گوشت کاهش یافته و همین عاملی شده که تقاضا برای خوراک دام نیز کاهش یابد.

جعفری گفت: علاوه بر آن به دلیل اینکه حاشیه سود تولیدکنندگان دام و طیور به حداقل رسیده، بنابراین مرغداران و دامداران تمایل ندارند خوراک دام آماده مصرف کیفی و بهداشتی که اندکی گران‌تر از خوراک خام خود مراکز تولیدشان است، را استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام افزود: دولت صادرات خوراک دام را ممنوع کرده، این در حالی است که بازار بسیار مناسبی در کشورهای همسایه وجود دارد.

وی، ممنوعیت صادرات را عاملی برای کاهش تولید کارخانجات خوراک دام دانست و اظهار داشت: برای کمک به این بخش نیاز است که صادرات آزادسازی شود.

جعفری افزود: یکی از مشکل‌های صادرات این بخش بروکراسی‌های اداری است، زیرا مقرر شده کارخانه‌ها کد IR (معیار استانداردهای بهینه تولید) دریافت کنند، اما سازمان دامپزشکی کشور یان کد را با یک فرایند یک ساله ارایه می‌دهد که هزینه بر است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۱۵ کارخانه خوراک دام و طیور کد IR دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام گفت: از زمان آزادسازی نرخ نهاده‌ها و هزینه‌های تمام شده تولید قیمت خوراک آماده مصرف دام و طیور و آبزیان افزایش یافته است.

در ادامه این نشست «مهدی مسعودی» دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران از برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه فیدکس پو (همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) با شعار «خوراک سالم، فضای سالم، انسان سالم» خبر داد و گفت: در این نمایشگاه حدود ۸۰ شرکت حضور دارند که نزدیک ۱۴ شرکت خارجی نمایندگی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: کارشناسان خارجی از نیوزیلند و انگلیس هم در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و تلاش داریم تعامل کارشناسی با کشورهای شرکت‌کننده داشته باشیم و همچنین بازاریابی را در کشورهای دیگر انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه کشور وابستگی ۹۰ درصدی در تامین نهاده‌های طیور دارد، گفت: استفاده از خوراک دام آماده به کاهش مصرف، بهره‌وری تولید و سلامت محصولات غذایی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، هفتمین نمایشگاه فیدکس پو (همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران) با شعار «خوراک سالم، فضای سالم، انسان سالم» از روز سه‌شنبه ۲۰ تا ۲۲ دی ماه به مدت سه روز در محل نمایشگاه‌های بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *