تولید روزانه ۳۶ تن تخم‌مرغ مازاد در استان یزد/تولیدکنندگان متضرر از قیمت‌های کنونی

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان یزد با اعلام مازاد بر مصرف بودن نیمی از تخم‌مرغ تولیدی این استان و عرضه آن به سایر استانها، قیمت کنونی این ماده غذایی را همراه با ضرر برای تولیدکنندگان دانست و از وعده وزارت جهادکشاورزی برای افزایش قیمت تخم مرغ خبر داد.

«حسین محمدزاده» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به خودکفایی استان در تولید تخم مرغ، اظهار کرد: استان یزد در زمینه تولید تخم مرغ با ۵۰ درصد مازاد تولید مواجه است به طوری که مازاد مورد نیاز استان به سایر استانها حتی استان تهران ارسال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت قریب به ۴۳ واحد فعال مرغ تخم‌گذار با جمعیت دو میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، عنوان کرد: در حالی روزانه تولید حدود ۷۵ تن تولید تخم مرغ در استان رقم می‌خورد که نیاز مردم استان ۳۶ تن است و نیمی از تولیدات استان مازاد بر مصرف مورد نیاز است.

این مسئول یکی از مشکلات این حوزه پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها را کاهش ۳۰ درصدی مصرف تخم‌مرغ ذکر کرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی در ابتدای کار دولت سیزدهم برخی پیشنهادات را در راستای کاهش سرمایه‌ی در گردش واحدهای تولیدی مانند ارائه کارت الکترونیک پروتئین به مردم ارائه کرد که محقق نشد.

محمدزاده ادامه داد: البته دولت وعده داده بود که در شهریورماه قیمت تخم‌مرغ اصلاح خواهد شد ولی متاسفانه این اتفاق نیز نیفتاد و اکنون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار با تحمل ضرر در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: قطعاً هزینه تمام شده با یک سود منطقی، از حقوق هر تولیدکننده‌ای است ولی موضوعاتی مانند کاهش مصرف یا نگرانی در مورد مصرف‌کنندگان باعث شده که دولت به تداوم ارائه یارانه در این بخش اصرار داشته باشد که بهتر بود این یارانه در قالب کالابرگ یا کارت الکترونیک برای خرید کالاهای پروتئینی به مردم ارائه می‌شد.

مدیر امور طیور جهادکشاورزی استان قیمت کنونی هر کیلوگرم تخم مرغ در استان را ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان که در بازار با افزایش یک تا دو هزار تومان نیز عرضه می‌شود ذکر کرد و گفت: وزارت جهادکشاورزی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان وعده افزایش قیمت این ماده غذایی به ۴۳ یا ۴۴ هزار تومان را داده است.

محمدزاده در بخش دیگری از صحبتهایش با اشتباه خواندن این تصور برخی از مردم مبنی بر بروز بیماری کبد، افزایش کلسترول خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به دنبال مصرف زیاد تخم‌مرغ، گفت: در واقع تخم مرغ دارای انواع پروتئین‌هاست و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی با ارزش‌ترین پروتئین‌ها در این ماده غذایی وجود دارد.

وی افزود: حتی دانشمندان تغذیه به دلیل این ارزش غذایی بالا، یک روز یعنی ۱۷ اکتبر را به عنوان «روز تخم‌مرغ» نام‌گذاری کرده و شعار این روز را مصرف روزانه یک تخم‌مرغ توسط هر فرد سالم با هدف افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی با ارزش و نسبتا ارزان، تعیین کرده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر سرانه مصرف این ماده غذایی در کشورهای پیشرفته برای هر شخص سالانه حدود ۱۴ کیلوگرم است که این رقم در کشور ما حدود ۱۰ کیلوگرم می‌باشد.

محمدزاده در پایان نیز خاطرنشان کرد: برخی افراد خاص که به کلسترول بیش از حد حساسیت دارند، باید مطابق برنامه غذایی خاص خود پیش بروند ولی در ۸۵ درصد افراد جامعه، هیچ نگرانی در مورد مصرف تخم مرغ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *