افزایش تولید گوشت سفید و قرمز در قلمرو آبزی‌ها

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

طبق گفته مسوولان جهاد کشاورزی هرمزگان، این استان در بحث تولید گوشت سفید و قرمز با افزایش تولید همراه بوده و با وجود اینکه در این استان بیشتر غذاهای دریایی مورد علاقه مردم است اما گوشت مرغ و گوسفند هم متقاضیان زیادی دارد که در این بخش هم به میزان لازم، ذخیره‌سازی انجام شده است.

محمدجواد میرزاده معاون بهبود تولیدات‌ دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در آبان‌ماه امسال تولید مرغ در هرمزگان سه هزار و ۷۰۰ تن بوده که این میزان نسبت به ماه قبل ۱۰۰ تُن افزایش داشته است.

وی یادآور شد: درهفت ماهه امسال تولید گوشت مرغ در هرمزگان روند خوبی را طی کرده است، به طوری که در این بازه زمانی افزون بر ۱۱ میلیون و ۳۱۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشته‌ایم که تولید ۲۰ هزار تن گوشت مرغ را درپی داشته است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: تقریبا سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان صورت می‎گیرد که در سال حدود ۴۱ هزار تُن تولید مرغ داریم.

میرزاده ادامه داد: وضعیت جوجه ریزی در مهرماه امسال هم ۲ میلیون و ۳۰ هزار قطعه بوده است که درهمسنجی با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشتیم و این میزان با دوره ۴۲ روزه به مرغ بالغ نیاز استان به گوشت سفید را به طور کامل تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ مناسب بوده و با نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان در بازار و فروشگاه‎های استان عرضه می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر ۷۰۰ تُن مرغ در انبارهای استان ذخیره سازی شده است.وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ مناسب بوده و با نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان در بازار و فروشگاه‎های استان عرضه می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر ۷۰۰ تُن مرغ در انبارهای استان ذخیره سازی شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: از روز شنبه این هفته (۲۷ آبان ماه) باتوجه به مازاد تولید مرغ در انبارهای استان و همچنین دغدغه مرغداران هرمزگانی از افزایش تولید، به اداره کل دامپزشکی استان اعلام کردیم که گوشت سفید از استان‌های دیگر وارد نشود.

میرزاده با اشاره به مشکلات استان در حوزه تولید و توزیع مرغ نیز گفت: به خاطر نوسانات بازار، تغییر قیمت نهاده‎های دامی و افزایش قیمت جوجه یک روزه در بعضی مواقع با کمبود و یا مازاد این محصول در بازارمواجه می‎شویم اما برنامه ریزی‌ها و پیش بینی‌های لازم برای جبران این موضوع اندیشیده شده و در این زمینه ذخیره سازی مناسبی داریم.

وی ابراز داشت: با وجود واحدهای فعال کشتارگاه مرغ در شهرستان‌های بستک، بندرعباس، میناب و پارسیان، هیچ محدودیتی برای تکمیل زنجیره مرغ و گوشت در هرمزگان نداریم و این کار را به جد دنبال می‌کنیم.

این مسوول در جهادکشاورزی هرمزگان ابرازداشت: هرچند در بحث یارانه‎ای شدن مرغ همچون سایر کشور در سه یا چهار ماه گذشته مشکل داشتیم اما اکنون انبارهای ذخیره وضعیت مناسبی دارند و چون حساب تولید و بازار را داریم، اعلام کردیم که گوشت سفید توزیع نشود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکلی در تامین نهاده‌ها هم وجود ندارد و مرغداران می‌توانند با ثبت نام در سامانه بازارگاه که مربوط به تامین نهاده‌های مرغداری است، اقدام به تهیه نهاده کنند .

میرزاده با اشاره به اینکه هیچ امکانی برای خروج مرغ زنده و کشته در استان نیست، گفت: تمامی زنجیره‎های صنعت مرغ درهرمزگان از حمل جوجه یکروزه گرفته تا کشتارگاه ثبت می‌شود و هیچ راهی وجود ندارد که به طور رسمی ما را دور بزنند.

از ۳۲۲ مرغداری در سراسر هرمزگان، بیش از ۲۹۰ واحد مرغداری فعال است و بستک قطب تولید مرغ استان است.

کمبود تولید گوشت قرمز نداریم

معاون بهبود تولیدات‌ دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین در زمینه تولید گوشت قرمز در استان نیز گفت: در زمینه گوشت قرمز هم در استان کمبودی نداریم و درحال حاضر ۱۰۰ تن گوشت در انبارهای استان ذخیره شده است.

میرزاده یادآورشد: تولید ماهانه گوشت قرمز در زمینه دام سنگین (گوساله و شتر) ماهانه سه هزار و ۳۰۰ تن و دام سبک (بزو گوسفند) چهار هزار و ۸۰۰ تن است.

وی بیان داشت: در زمینه گوشت قرمز شهرستان‌های میناب، رودان و حاجی آباد خودکفا بوده و ۹۰ درصد گوشت این مناطق را تامین می‎کنند و بندرعباس نیز به عنوان تنها شهرستانی بوده که ۴۰ درصد گوشت آن از استان‎های دیگر تامین می‎کنیم.

امیرزاده یادآور شد: البته در زمینه دام سنگین همچون شتر و گوساله هم خودکفا هستیم و حتی به دیگر استان‌های کشور همچون کرمان، یزد و فارس صادر می‎کنیم اما گوشت گوسفندی ۶۰ درصد تولیدی استان بوده و مابقی از استان‎های همجوار فارس، کرمان و یزد وارد می‌کنیم.

این مسوول ادامه داد: چهار کشتارگاه فعال در بندرعباس، بستک و میناب داریم اما در دیگر شهرستان‎های استان کشتارگاه با ظرفیت پایین تر و جمعیت محدود دارند.

وی بااشاره به میزان قیمت مصوب گوشت درهرمزگان گفت: قیمت گوشت را توسعه بازرگانی و ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌کنند و نظارت نیز برعهده این سازمان‌هاست و وظیفه ما در زمینه تولید وتوزیع است.

استان هرمزگان دارای یک میلیون و ۲۰۰هزار راس بز، ۱۰۰ هزار راس گوسفند، ۴۳ هزار راس گاو و ۲۱ هزار نفر شتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *