ابزاری برای برخورد با کشتار غیرمجاز دام نداریم

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هیچ ابزاری برای برخورد با متخلفانی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام و طیور می‌کنند، در اختیار نداریم.

شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخورد با کشتار غیرمجاز دام و طیور در سطح استان عزم جدی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: برای برخورد جدی با متخلفان این حوزه نیاز به همراهی دستگاه قضایی، شهرداری، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای ذیربط داریم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: تنها راه چاره برای جمع شدن بساط کشتار غیرمجاز دام و طیور در استان این است که علاوه بر ضبط لاشه، متخلفان این حوزه نیز با حکم دستگاه قضایی بازداشت و با آنها برخورد قانونی شود.

وی اضافه کرد: سال‌های زیادی است که با معضل کشتار غیرمجاز دام و طیور در استان دست به گریبان هستیم و در این بین اگرچه دامپزشکی وظیفه برخورد با متخلفان را دارد، اما هیچ ابزاری برای برخورد جدی با متخلفان در اختیار ندارد.

یارویسی با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، گفت: کشتار غیرمجاز دام و طیور مشکلات بهداشتی ایجاد کرده و خطر انتقال بیماری‌های مشترک و عفونی مثل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، تب مالت و… را بالا می‌برد و از این حیث مقابله با متخلفان ضرورت دارد.

یارویسی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهر کرمانشاه در محلاتی مثل دولت‌آباد، جعفرآباد، پردیس، مسکن و روز بازارها کشتار غیرمجاز دام و طیور دیده می شود، تصریح کرد: در شهرستان‌هایی مثل سرپل‌ذهاب، جوانرود، گیلانغرب، اسلام‌آبادغرب، کنگاور و… هم کشتارغیرمجاز دام و طیور وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین راهکار برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور بالا بردن فرهنگ جامعه در مورد خطرات مصرف گوشت خارج از شبکه کشتارگاهی است، گفت: باید آگاهی‌های خانواده‌ها در مورد خطرات مصرف گوشت خریداری شده از واحدهای کشتارغیرمجاز را بالا ببریم.

یارویسی اضافه کرد: خانواده‌ها باید آگاه شوند که هرچند مراکز کشتار غیرمجاز گوشت را با قیمت‌های پایین‌تری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، اما احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب‌مالت، هاری، سیاه زخم، انواع کیست‌های انگلی و… در صورت آلوده بودن دام ذبح شده، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *