استفاده از داروهای انسانی برای حیوانات خانگی ضرر دارد

اخبار داخلی اخبار علمی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: استفاده از داروهای انسانی برای حیوانات خانگی ممکن است موجب بروز عوارض و ضرر برای این حیوانات شود.

دکتر محمود قربان زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هم اکنون در زمینه استفاده از داروهای انسانی برای بهبود حیوانات خانگی شاهد نوعی مصرف خودسرانه از سوی صاحبان این حیوانات هستیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که از نظر تامین داروهای دامی، تعداد داروخانه‌های دامپزشکی و کارخانه های تولید داروی دام در مطلوبیت خوبی قرار داریم و مشکلی از نظر تامین و توزیع داروهای دام و طیور وجود ندارد.

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برخی داروهای انسانی مانند استامینوفن به شدت برای حیوانات خانگی مضر و موجب آسیب به گلبولهای قرمز می‌شود و همچنین مصرف برخی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هم به شدت برای این حیوانات خطرناک است.

قربان زاده افزود: اگرچه نمی توان انکار کرد که هیچ داروی انسانی برای حیوانات خانگی مصرف نمی‌شود اما با توجه به کوچک بودن جثه حیوانات خانگی میزان و دوز مصرف اندک داروهای انسانی بسیار تخصصی و صرفا باید با تجویز دامپزشک صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: هر گونه تجویز دارو برای حیوانات را فرد متخصص باید انجام دهد و غیر از آنها فرد دیگری نمی‌تواند در این زمینه ورود کند زیرا ممکن است موجب تبعات و بیماری و حتی مرگ در حیوان شود.

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بهداشت حیوانات خانگی به شدت با سلامت انسان در ارتباط است بنابر این بهبود بیماری و درمان آن در حیوانات خانگی دارای اهمیت است.

قربان زاده افزود: هم اکنون خراسان رضوی دارای ۱۶۶ داروخانه و مرکز پخش دارویی دامپزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *