۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در راستای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در بین عشایر توزیع می‌شود

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به تعریف چهار راهبرد اصلی در حوزه جامعه عشایری افزایش تولید گوشت قرمز در قالب توزیع نهاده‌های مدت‌دار یک مورد از آن است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی در راستای اجرای این طرح در بین جامعه عشایری توزیع می‌شود.

شایان نادری روز چهارشنبه در حاشیه نخستین نشست شورای عشایری چهارمحال و بختیاری پس از چهارسال در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: طرح تولید قراردادی گوشت قرمز با یک میلیون راس دام در کشور آغاز شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز و توزیع نهاده دامی مورد نیاز؛ جامعه عشایری نگران خرید گوشت دام خود نباشند.

رییس سازمان امور عشایر گردشگری را راهبرد دوم تعریف شده در قالب طرح جامع عشایری عنوان کرد و گفت: با توجه به مناطق بکر در مسیر کوچ عشایر؛ گردشگری عشایر می‌تواند نقش مهمی در بخش اقتصاد این جامعه داشته باشد.

نادری تقویت صنایع دستی عشایر را دیگر راهبرد مهم طرح جامع عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: تقویت صنایع دستی از جمله کارویژه‌های تعریف شده برای جامعه عشایری است که از قبل بوده و امروز به عنوان یک اولویت به خصوص برای زنان عشایر دیده شده و پرداخت تسهیلات لازم در این بخش در دستور کار قرار دارد.

وی چهارمین راهبرد تعریف شده برای جامعه عشایری را کشت و تقویت گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش بزرگی از گیاهان دارویی در مناطق عشایری وجود دارند دستورالعمل مدونی در بحث تولید این گیاهان در مناطق عشایری تهیه شده است.

نادری درخصوص ایلراه‌های عشایری اضافه کرد: با توجه به همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و پیرو صورت جلسه‌های مختلف تعیین حد و حدود ایلراه‌ها و مکان‌ها در حال انجام است و با جمع‌بندی انجام شده انتظار می‌رود مشکل عشایر در این خصوص برطرف شود.

وی تاکید کرد: با تعیین حد و حدود ایلراه‌های عشایری انتظار می‌رود دست ورزی‌ها و چشم طمع به این مناطق برچیده و ایلراه‌ها در اختیار صاحبان اصلی خود قرار گیرند.

رییس سازمان امور عشایر گفت: تلاش می‌شود با یک همکاری درون سازمانی مکان‌ها، کانون‌ها، حد، حدود و حریم ایلراه‌ها مشخص شود.

وی در خصوص کوچ عشایر اضافه کرد: شورای کوچ در استان‌های عشایرنشین کشور تشکیل و زمان کوچ براساس خشکسالی، همکاری‌های انجام شده و بحث‌های امنیتی و اجتماعی در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌‍شود.

نادری با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهور به کهگیلویه و بویر احمد و دستورالعمل ۱۰ بندی ایشان در راستای رسیدگی به مشکلات عشایر گفت: این دستورالعمل یک فرصت ویژه برای خدمت رسانی به جامعه عشایری است که همه دست اندرکاران برای خدمت به این جامعه غیورعزم خود را جزم کرده‌اند.

وی یادآور شد: اولویت‌بندی مشکلات عشایر با نگاه عدالت محوری و با اولویت مناطق محروم براساس جمعیت در دستور کار قرار دارد.

نادری با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف سرپناه‌گاه عشایری گفت: جمع‌بندی لازم در خصوص تفاهم نامه تعیین تکلیف سرپناهگاه عشایری با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری انجام و به زودی ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان امور عشایر افزود: با جمع‌بندی و ابلاغ تفاهم‌نامه تعیین تکلیف سرپناهگاه عشایری مشکل چند دهه جامعه هدف برطرف می‌شود.

وی در خصوص پنل‌های خورشیدی اضافه کرد: قرار بود وزارت نیرو۲۰ هزار پنل خورشیدی تهیه و در اختیار جامعه عشایری قرار دهد که این کار تاکنون انجام نشده است.

نادری ادامه داد: تلاش می‌شود مشکل تامین پنل‌های خورشیدی عشایر براساس اولویت برطرف شود.

وی یادآور شد: سازمان امور عشایر به تنهایی متولی خدمات رسانی به عشایر نیست و بیش از ۵۰ دستگاه در جمهوری اسلامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم موظف و مکلف به خدمات رسانی به عشایرهستند.

رییس سازمان امور عشایر گفت: عشایر افزون برحضور پرشور در هر بزنگاهی از جمله انتخابات و ایام ملی و مذهبی نقش مهمی و برجسته‌ای در امنیت غذایی و ملی کشور دارند.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *