۱۵۱ میلیون دز انواع واکسن طیور در استان اردبیل توزیع شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت:از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵۱ میلیون دز انواع واکسن طیور علیه بیماری‌های مختلف در این استان توزیع و مصرف شده است.

بهلول تکلوی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه واکسیناسیون دام و طیور هرساله انجام می‌شود، افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های دام و طیور و حفظ سرمایه این صنعت انجام می‌شود تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

وی اظهار کرد: با اقدامات شبانه روزی و پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل وجود ندارد اما با توجه به تداوم هوای سرد و اتراق و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان، ضرورت آماده باش و پیشگیری از بیماری به دور از سهل انگاری و عادی انگاری بیماری بسیار مهم است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از مرغداران و پرورش دهندگان طیور صنعتی استان خواست ضمن بالا بردن سطح هوشیاری و رعایت موازین و دستورالعمل‌های امنیت زیستی دامپزشکی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری خودداری و در صورت بروز تلفات و کاهش غیرمتعارف آب و دان در فارم‌های پرورش مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه پنهان‌کاری در این خصوص موجب طغیان بیماری در صنعت طیور شده و خسارت ناشی از بحران جدی به همراه دارد، اضافه کرد: محصور کردن طیور روستایی و قطع ارتباط آن با گونه‌های پرندگان مهاجر و آبزی و آزاد پرواز از جمله مهم‌ترین راه‌های کنترل بیماری در جمعیت طیور بومی و روستایی است.

تکلوی بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط حوزه سلامت عمومی جامعه و رصد و پایش شبانه‌روزی تا به امروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان کنترل شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اهمیت و حساسیت این بیماری در ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر لزوم همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری در استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه صنعت طیور استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان مابقی تولید را به سایر استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان و تهران ارسال می‌کند، ادامه داد: تعداد واحدهای مرغ گوشتی فعال استان اردبیل ۳۹۹ واحد با ظرفیت هفت میلیون و ۷۳۵ هزار قطعه می‌باشد.

تکلوی گفت: اردبیل همچنین علاوه بر تامین جوجه یک روزه گوشتی موردنیاز واحدهای گوشتی استان، ۵۵ میلیون مازاد بر نیاز استان را در سطح کشور عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *