واکسیناسیون رایگان دام‌های چهارمحال و بختیاری علیه تب برفکی آغاز شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان خبر داد و گفت: این طرح رایگان است و می‌طلبد دامداران استان در اجرای آن همکاری مناسبی داشته باشند.

محمد اسدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح ۳۸ هزار راس دام سنگین و یک میلیون راس دام سبک در استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد، تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین طرح رایگان واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی در استان نیز از همین‌ماه به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و ۴۰۰ هزار قطعه طیور بومی استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

اسدی تصریح کرد: در مرحله قبل نیز که حدود یک ماه گذشته در استان اجرا شد ۳۵ هزار دام روستایی در استان برای جلوگیری از شیوع بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند.

بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی است که قابل سرایت به انسان را ندارد و تنها راه پیشگیری از آن از طریق واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای است.

لمپی اسکین بیماری حاد ویروسی، بسیار عفونی وپوستی در گاوها می باشد.این بیماری به وسیله ویروس خانواده آبله ایجاد می‌شود و مشابه آنچیزی است که باعث بروز آبله در گوسفند و بز می گردد. گاوها حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری داشته و بعضا” بیماری در آنها با تلفات همراه است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین به عنوان یکی از قطب دامپروری کشور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *