بیش از ۶۷ تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان اردبیل امحا شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال ۶۷ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی آلوده ، غیربهداشتی و تاریخ گذشته در این استان ضبط و معدوم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر مهدی فیضی روز چهارشنبه در جلسه ستاد استانی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه رمضان و عید سعید نوروز با بیان اینکه نظارت بهداشتی و کیفی بر فرآورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، افزود: فعالیت‌های سلامت محور دامپزشکی تعطیلی نداشته و حتی در مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی به طور مستمر انجام شده و نظارت‌ها به دلیل افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی در این ایام تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری اداره کل دامپزشکی استان از ورود ۶۷ هزار و ۱۲۱ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ گذشته به چرخه مصرف انسانی جلوگیری کرده است، اظهار کرد: تولید مواد غذایی سالم و اطمینان از سلامت آنها و تامین امنیت غذایی از اهداف استراتژیک دامپزشکی است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی بر روند تولید فرآورده‌های دامی از ابتدای پرورش دام و طیور و آبزیان تا استحصال فرآورده‌های آن نظارت دارد، بیان کرد: دامپزشکی یکی از ارگان‌های تاثیرگذار است اما فعالیت‌های این اداره کل آن طور که باید نمود بیرونی در جامعه نداشته و ناشناخته و مغفول مانده است.

تشدید نظارت بهداشتی بر کشتار دام و طیور در تعطیلات نوروزی

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر کشتار دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی خبر داد.

فیضی با بیان اینکه این طرح همزمان با سراسر کشور از شنبه ۱۹ اسفندماه شروع شده و تا ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت، ادامه داد: این طرح با بکارگیری ۱۴ گروه ثابت و سیار دامپزشکی و با مشارکت ۲۸ کارکنان فنی و متخصص در بازرسی در تمام شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

وی بهداشت و سلامت عمومی جامعه را خط قرمز دامپزشکی دانست و افزود: دامپزشکی با فرصت‌طلبان، سودجویان و متخلفان این حوزه بدون اغماض برخورد کرده و آنها را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

وی به مردم توصیه کرد از خرید فرآورده‌های گوشتی فاقد مهر دامپزشکی خودداری کرده و به تاریخ تولید، انقضاء و مشخصات برچسب‌های بسته‌بندی به ویژه به کد بهداشتی محصول هنگام خرید گوشت مرغ و آلایش خوراکی دام دقت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست یاریگر خادمین خود در اداره کل دامپزشکی استان باشند و به عنوان شهروند ناظر دامپزشکی هرگونه موارد مشکوک و تخلف در عرضه فرآورده‌های خام دامی را گزارش کنند و مطمئن باشند به گزارش های واصله در اسرع وقت و تا حصول نتیجه رسیدگی خواهد شد.

۳۴۱ متخلف امنیت غذایی در استان اردبیل به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال ۳۳ هزار و ۶۲۲ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده و ۳۴۱ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

فیضی افزود: بر این اساس با رای مرجع قضایی تاکنون ۷۵ واحد مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی پلمب و بیش از ۶۷ تن فرآورده نیز ضبط و معدوم شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۲۰۳ هزار و ۳۹۲ راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه های دام و ۱۵ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۶۶۷ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان ذبح و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی و شرعی و اطمینان از سلامتی آنها وارد چرخه مصرف شده است.

وی با اشاره به فعالیت هفت باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور و هشت باب کشتارگاه سنتی دام در نقاط مختلف استان اردبیل، بیان کرد: در تمامی این کشتارگاه ها متخصصان فنی و بهداشتی و روحانیون ناظر ذبح شرعی حضور داشته و تمامی مراحل کشتار را با دقت و حساسیت خاصی رصد و پایش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به گستردگی فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اضافه کرد: حدود سه هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی استان اردبیل فعالیت می‌کنند.

استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش، رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ، همچنین ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ در این استان به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *