۷۱۵ راس دام قاچاق در خراسان‌شمالی کشف شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

کارشناس مسوول اداره قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۷۱۵ راس دام قاچاق در ۹ ماهه امسال در استان کشف شد که بیشتر این دام ها به مقصد استان گلستان در حال جابجایی بود.

فریدون اوغازیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر این دام به مقصد استان‌های گلستان، مازندران، تهران و خراسان رضوی در حال حمل بود که با تلاش نیروی انتظامی و دامپزشکی شناسایی و کشف شده است.

وی افزود: علت افزایش کشف قاچاق، اجرای آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا است که در این آیین نامه حمل هر گونه دام زنده بدون گواهی، قاچاق تلقی می شود.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی درباره جابه جایی غیرمجاز دام گفت: در این مدت؛ ۴۷ مورد گشت مشترک کارشناسان دامپزشکی با نیروی انتظامی انجام شد که در این گشت ها بیش از ۷۰ دستگاه خودرو مورد بازرسی و نظارت قرار گرفت که هشت دستگاه توقیف و هشت پرونده تخلف نیز برای رسیدگی به به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی عنوان کرد: بیشتر جابجایی غیرمجاز دام در محورهای اصلی انجام می شود و امسال نظارت ها در این محورها بیشتر شد و ضرورت دارد تا نظارت در محورهای فرعی هم تشدید شود.

وی با بیان اینکه اولویت در این زمینه، تقویت کنترل و نظارت در محور اسفراین-سبزوار و محور اسفراین- گرمه است گفت: گشت های بازرسی اداره کل دامپزشکی استان با همکاری نیروی انتظامی انجام می شود و با اجرای طرح هویت گذاری، جابجایی غیرمجاز دام در استان کنترل شده است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: برآورد می شود که سالانه بیش از ۱۰ هزار راس دام سبک در استان به صورت غیرمجاز جابجا شود که این اقدام بیشتر در محورهای فرعی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه دام موجود در این استان مازاد بر مصرف و نیاز است و به ناچار باید بخشی از دام تولیدی باید از گله ها خارج و روانه کشتار شود گفت: در این استان بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین نگهداری می شود و سالانه معادل ۵۰ درصد جمعیت دام سبک و ۳۰ درصد از دام سنگین، به جمعیت دام های استان افزوده می شود.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: سالانه ۱۰۰ هزار راس دام سبک و هفت هزار ام سنگین در کشتارگاهای دام استان کشتار می شود و برای تامین نیاز مردم، معادل نیمی از این رقم هم در روستاها کشتار می شود همچنین سالانه باید ۳۰۰ هزار راس دام سبک پیر که بازدهی ندارد باید از گله خارج شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *