مدیرکل دامپزشکی کرمان: حدود ۷۰۰ هزار راس دام در استان علیه تب مالت واکسینه شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی کرمان با بیان اینکه واکسیناسیون تب مالت یا بروسلوز در دامها هر سال در این استان توسط دامپزشکی انجام می شود گفت: حدود ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین از ابتدای امسال تاکنون در کرمان در راستای پیشگیری از ابتلا به تب مالت واکسینه شده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی افزود: بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که منجر به از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا و همچنین موجب ابتلای انسان می‌شود.

وی بیان کرد: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و دام است که عامل آن می تواند دام‌های اهلی بویژه بز، گوسفند، گاو، شتر و سایر حیوانات را آلوده کند و دام آلوده باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: این بیماری در انسان علائم مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد که می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین برود و دوباره نمود پیدا کند و در برخی افراد تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم و اثرات آن تا چندین سال ادامه یابد.

وی با اعلام اینکه پیشگیری از این بیماری از جمله اولویت‌های مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور است، بیان کرد: واکسیناسیون دام ها، شناسایی و حذف دام‌های آلوده و بخصوص آموزش افراد جامعه و دامداران از مهمترین راه های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی است.

رشیدی با اشاره به مصرف شیر و فرآورده‌های آن به صورت تازه و غیرپاستوریزه توسط برخی همشهریان، افزود: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، تماس مستقیم با ترشحات دام آلوده، عدم رعایت مسائل بیوسکوریتی در دامداری، حمل و نقل غیرمجاز دام از مناطق آلوده به داخل استان و ذبح غیربهداشتی دام از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد و گسترش بیماری تب مالت است.

وی با اشاره به اینکه دام‌هایی که به بیماری تب مالت مبتلا شده‌اند باید از گله حذف شوند، گفت: این بیماری در دام از لحاظ بالینی علائم مشخصی ندارد و سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده ترین علائم بیماری بروسلوز در دام است و تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون توسط دامدار است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: مصرف نکردن شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت فاقد مهر و لیبل بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی همچون دستکش و ماسک هنگام تماس با دام از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از بروز بیماری تب‌مالت است که شهروندان باید این موارد را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *