سه میلیون و ۹۵۵ هزار راس دام در زنجان واکسینه شدند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

 مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از سه میلیون و ۹۵۵ هزار انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک انسان و حیوان واکسینه شدند.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان واکسیناسیون با بهره گیری از نیروهای بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی استان زنجان به صورت رایگان انجام شد.

این مسوول با بیان اینکه بیماری بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند، گفت: در این مدت ۲۴۲ هزار و ۹۵۱ راس دام سبک و سنگین استان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

وی اضافه کرد: یک میلیون و ۸۴ هزار راس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و یک میلیون و سه هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.

حاج کاظمی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی است، افزود: طی این مدت هشت هزار و ۹۴۶ قلاده سگ صاحب دار نیز علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۷۹۲ مورد تست تب مالت و ۱۱ هزار و ۷۴۰ مورد تست سل انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۵۶۵ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن از ابتدای سال جاری، گفت: نام دیگر این بیماری سیاه‌ زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

وی همچنین به واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۱۳۸ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله اشاره کرد و گفت: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

این مسوول به روند اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان زنجان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای استان با اولویت روستاهای پرخطر و روستاهای حاشیه رودخانه ها اجرا و این بیماری در استان به خوبی کنترل شده است.

حاج کاظمی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام شامل بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم را از جمله برنامه‌های اولویت دار این اداره کل اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تأکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام های حساس از همه دامداران خواست: برای انجام مایه کوبی دام های خود با گروه های واکسیناسیون بخش های دولتی و غیردولتی همکاری کنند تا بتوان سطح ایمنی مطلوبی را در جمعیت دام های هدف ایجاد کرد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *