سرما و یخبندان در راه گلستان/ لزوم تدبیر کشاورزان و دامداران

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با هشدار در خصوص وقوع یخبندان در روزهای پایانی هفته به کشاورزان و دامداران توصیه کرد: ضمن رعایت کلیه نکات ایمنی، تدابیر لازم را برای مقابله با سرما بیاندیشند.

محمد برزعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای روزهای آتی، اظهار کرد: در اطلاعیه صادره به تقویت سامانه سرد بارشی و تداوم هوای سرد از اواخر امروز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه تا صبح جمعه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ تاکید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان کاهش محسوس دما، بارش باران در مناطق جلگه‌ای و برف در میان‌بند و ارتفاعات، وزش باد نسبتا شدید و مه در ارتفاعات را ره‌آورد این سامانه برشمرد و ادامه داد: سامانه مذکور منجر به یخبندان و آبگرفتگی در گلستان خواهد شد که کشاورزان و دامداران استان باید تدابیر لازم را در این زمینه بیاندیشند.

وی بر تهیه و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین و استفاده از سیستم‌های دومنظوره سوخت در واحدهای تولیدی کشاورزی نظیر دام و طیور، پرورش گل و گیاه، قارچ و واحدهای گلخانه‌ای و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: دامداران برای تامین علوفه مورد نیاز به ویژه سبوس برای واحدهای دامداری روستایی در مناطق بالادست استان اقدام کنند.

برزعلی خطاب به زنبورداران خاطرنشان کرد: باید با هر طریق ممکن از کندوها در برابر سرما محافظت شود و زنبورداران نسبت به تامین شکر مورد نیاز برای کندوها اقدام کنند تا متضرر نشوند.

وی همچنین خواستار بررسی و راه‌اندازی دستگاه‌های گرمایشی جایگزین در صورت قطع احتمالی سوخت اصلی شد و تصریح کرد: باغداران نسبت به جمع‌آوری فوری محصول مرکبات و انتقال آن به انبارهای فنی اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: استفاده از سیستم‌های رفع خطر یخ‌زدگی در صورت استقرار سرمای صبحگاهی و حفاظت باغات از سرمای ناگهانی به باغداران توصیه می‌شود.

گفتنی‌است، گلستان با هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و دارا بودن ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۰ هزار هکتار باغ، سه میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۴۸۲ هزار هکتار جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع از قطب های مهم کشاورزی کشور بوده و کشاورزی و دامپروری از مهم‌ترین روش‌های امرار معاش مردم استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *