تولید علوفه مرتعی در گچساران ۵۰ درصد کاهش یافت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: تولید علوفه‌های مرتعی در این شهرستان بر اثر خشکسالی  امسال ۵۰ درصد کاهش یافت.

مجید نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۰۵ هزار و ۳۴۲ هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد که سالانه در هر هکتار از این مراتع بیش از ۱۰۰ کیلو گرم علوفه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: این میزان علوفه خشک در چراگاه های گچساران تولید ، که به دلیل خشکسالی های امسال این میزان ۵۰درصد کاهش داشته است.

نظری با بیان اینکه این میزان علوفه برداشتی به مصرف دام های سبک عشایر و روستاییان می رسد تصریح کرد: افزایش جمعیت دام، بروز خشکسالی‌ها، آتش سوزی و چرای بی رویه مهمترین عامل سیر قهقرایی پوشش گیاهی مراتع این شهرستان است.

وی ابراز کرد: مراتع این شهرستان سالانه تنها ظرفیت تولید علوفه برای ۱۷۳ هزار و ۱۷۴ راس دام سبک را دارد.

نظری ادامه داد: برای تأمین علوفه دام‌ها و تقویت مراتع گچساران طرح‌های مرتع داری شامل بذرپاشی، نهال کاری، کپه کاری و مدیریت چرا در دستور کار این اداره قرار گرفته که اجرای بخشی از این طرح‌ها در بهبودی وضعیت مراتع منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

نطری ادامه داد: سال گذشته ۴۲ فقره پروانه در راستای کنترل پروانه و مدیریت چرای دام در کمیسیون های مختلف در این شهرستان ابطال گردید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: یکی از مهم ترین مشکلات حوزه مراتع در گچساران چرای غیرمجاز دام می باشد که با همکاری انجمن مرتع داری گچساران درصدد هستیم تا در زمینه کنترل و پیشگیری از چرای غیرمجاز دام گام های بیشتری برداریم.

وی افزود: احیای جنگل‌های گچساران در ۶۰ هکتار وسعت این شهرستان سال گذشته اجرا شد که در مناطق مختلف شهرستان کشت گونه‌های بادام و بلوط انجام شد.

نظری ابراز کرد: حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک) و فراهم شدن بستر مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه های طبیعی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *