۶ هزار تُن نهاده دامی یارانه‌ای در اختیار عشایر مهاباد قرار گرفت

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

مدیرعامل تعاونی عشایر گولان مهاباد گفت: امسال ۶ هزار تُن نهاده دامی یارانه‌ای شامل جو، ذرت و کنسانتره در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفته است.

یوسف فصاحت روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای کمک به عشایر و تشویق آنان برای تامین گوشت و فرآورده های دامی، علاوه بر نهاده، امسال ۲۸۸ تُن آرد نیز در اختیار جمعیت عشایری این شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: امسال همچنین در مجموع ۶ میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریالی خرید علوفه و نهاده دامی به جمعیت عشایری این شهرستان واگذار شده است.

مدیرعامل تعاونی عشایر گولان مهاباد با اشاره به اینکه عشایر این شهرستان امسال ۱۶ هزار تُن گوشت و فرآورده‌ خام دامی از جمله شیر و پشم تولید کرده‌اند، افزود: عشایر مهاباد در مجموع ۱۸۰ هزار راس دام شامل ۶ هزار راس دام سنگین و ۱۷۴ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و امسال ۶ هزار و ۲۲ تُن گوشت قرمز، ۹ هزار و ۵۸۴ تُن شیر خام و ۲۱۷ تُن پشم و ۳.۵ تُن کرک و مو تولید کردند.

وی تاکید کرد: در مهاباد ‌هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری با جمعیت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال داشته و سهم بزرگی در تولید گوشت و فرآورده های لبنی در این شهرستان دارند.

فصاحت ادامه داد: عشایر این شهرستان در فصل بهار دام‌های خود را به مناطق ییلاقی سهند در آذربایجان‌شرقی، شاهین‌دژ و مناطق ییلاقی مسیر سردشت و پیرانشهر از جمله «لندشیخان»، «سری‌میدان»، «کارگ‌وهه‌رمی»، «میدان استر» و «چونه» منتقل می‌کنند.  

وی اضافه کرد: عشایر مهاباد هر سال از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور دام‌های خود را در مناطق ییلاقی نگهداری کرده و سپس دام‌ها را به مناطق قشلاقی در روستاهای بخش مرکزی از جمله «قوپی‌باباعلی» و مجتمع دامپروری جهادآباد مهاباد منتقل می‌کنند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *