۳۵ هزار تُن نهاده بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی گفت:  ۳۵ هزار تُن انواع نهاده‌های دامی از ابتدای امسال تاکنون بین دامداران استان از طریق سامانه‌های بازارگاه و سبوس توزیع شد.

جلیل رمضانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان نهاده های دامی شامل کنسانتره، جو، سبوس، سویا، ذرت، یونجه، کاه و کلش بوده است که کنسانتره و جو بیشترین نهاده را شامل می شود.

وی تصریح کرد: توزیع به موقع نهاده ها در استمرار تولید محصولات اساسی کشاورزی در حوزه دام همچون گوشت قرمز، سفید، تخم مرغ و شیر نقش موثری دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در ادامه افزود: علاوه بر این حدود ۱۴۰ هزار لیتر انواع سموم دفع آفات نباتی نیز در بین کشاورزان این استان توزیع شد.

مصرف انواع سموم و کود در بخش کشاورزی استان از میانگین کشور کمتر است ، میانگین مصرف سموم کشاورزی در استان در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

توزیع افزون بر ۱۶ میلیون لیتر فرآورده نفتی

وی در ادامه افزود: شرکت‌های تعاونی روستایی در این بازه زمانی به میزان ۱۶ میلیون و ۶۲۱ هزار لیتر فرآورده نفتی به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۲ میلیون ریال در مناطق روستایی استان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی اظهار کرد: این میزان سوخت توسط ۴۵ عاملیت فروش عضو این شبکه در سال جاری تامین و برای توزیع در روستاها در اختیار ۸۱ فروشندگی قرار گرفته است.

وی شمار مخازن ثابت ذخیره سازی سوخت در روستاهای استان را ۳۶۳ مخزن با ظرفیت هفت میلیون و ۷۲ هزار لیتر عنوان کرد.

رمضانی افزود: همچنین تعاون روستایی در سال جاری ۳۸ هزار و ۴۹۸ تن انواع محصول به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری کرده است.

جمع آوری افزون بر سه هزار تن شیر

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: در این مدت؛ سه هزار و ۵۶۰ تن شیر توسط مراکز جمع آوری شیر شرکت های تعاونی کشاورزی استان خریداری شده است.

وی اظهار کرد: در استان ۶ مرکز جمع آوری شیر تحت نظارت این سازمان در شهرستان ها فعالیت می کنند.

رمضانی با بیان اینکه این مراکز مجهز به تجهیزات خنک کننده و مخازن حمل شیر هستند، افزود: با توجه به فساد پذیری سریع شیر هنگام انتقال به مبادی تبدیل و مصرف، نقش مراکز خرید و جمع آوری شیر بیش از پیش مشخص می شود.

وی عنوان کرد: همچنین سه هزار و ۱۵۵ تن انواع بذر اصلاح شده از ابتدای امسال تاکنون بین کشاورزان این استان توزیع شد که در افزایش راندمان تولید بسیار موثر است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی ادامه داد: این مراکز علاوه بر خرید شیر، خدماتی همچون تولید و توزیع خوراک دام، رکورد گیری، تلقیح مصنوعی و تامین تجهیزات مورد نیاز دامداران را ارایه می دهند.

توزیع افزون بر ۲۱ هزار تن کود

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در ادامه گفت: در سال جاری میزان ۲۱ هزار و ۱۵۷ تن انواع کودهای شیمیایی، بین کشاورزان استان توزیع شد.

وی اظهار کرد: تشکل های تحت نظارت استان اعم از تعاونی های روستایی و کشاورزی انواع کودهای شیمیایی شامل کود اوره، سوپرفسفات، سولفات پتاسیم، فسفات آمونیوم را بین کشاورزان مناطق مختلف استان توزیع کرده است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد ۳۰ تشکل تحت پوشش به عنوان کارگزار در زمینه توزیع انواع نهاده های کشاورزی به ویژه انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان استان فعال هستند.

۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و ۸۲ هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و ۴۴ درصد جمعیت این استان در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *