۳۵۰۰ واحد دامداری سنتی در قم فعال است

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس پایش صورت گرفته، سه‌هزار و ۵۰۰ واحد دامداری سنتی در زمینه پرورش دام سبک و سنگین در این استان فعال است که هر کدام از آن‌ ها دست کم برای یک نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌است.

منصور دیان اردستانی روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: در استان قم ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۴۵ هزار راس دام سنگین که به صورت سنتی پرورش می‌یابند، موجود است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ارائه خدمات مشاوره‌ای به واحدهای‌ دامداری استان، افزود: در راستای سیاست‌های ترویجی سازمان جهاد کشاورزی قم، ارائه مشاوره به تولیدکنندگان دام در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: در این طرح ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های فنی،‌ مهندسی، ‌اداری و بهینه سازی ساختار واحدهای دامداری به خصوص برای دامداران سنتی و عشایر که بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید دام استان را برعهده دارند، مورد توجه‌است.

اردستانی گفت: با ارائه مشاوره‌های لازم و بهبود وضعیت دامداری‌ها، سطح تولید محصولات دامی استان قم از نظر کمی و کیفی ارتقا می‌یابد و همین مساله موجب حفظ و افزایش فرصت‌های شغلی در این بخش اقتصادی می‌شود.

وی افزود: با تدوین آیین نامه و ابلاغ آن،‌ اجرای این طرح از شهریورماه سال‌جاری آغاز شده و در جریان آن مشاوره‌های تخصصی در زمینه اصلاح نژاد، بهسازی جایگاه دام،‌ بهبود تغذیه، پرورش دام و سایر موارد مورد نیاز دامداران،‌ به ایشان ارائه می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *