یک میلیون مترمربع از اماکن دامی استان تهران سمپاشی ضدانگلی شد

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه نهاد متبوعش گفت: مساحت یک میلیون و۱۶۱ هزار و ۷۰۵ متر مربع از اماکن دامی با سم‌های موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار گرفت.

دکتر مسعود محمدیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دامپزشکی استان تهران برای کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی با استفاده از اکیپهای مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در سال جاری، چهار میلیون و ۷۳۶ هزار و ۳۴۵ نوبت سر واکسن در دام سبک و دام سنگین در دامداریهای استان به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دامها که از اهمیت خاص برخوردار است اداره کل دامپزشکی تهران تعداد ۳۰۰ هزار و ۴۴۹ راس دام سبک و سنگین و مساحت ۱میلیون و۱۶۱ هزار و ۷۰۵ متر مربع از اماکن دامی را با سمهای موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد.

محمدیان اضافه کرد: کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به صورت مستمر توسط بازرسان بهداشتی درسطح استان تهران انجام می‌شود که در طی ده ماهه سال جاری بیش از ۱۳ هزار و ۲۴۵ مورد بازرسی از واحدهای تولید، توزیع و عرضه فرآورهای خام دامی انجام و بیش از ۱۶۸ هزارو ۳۲۹ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط، بیش از ۳۴۹۵ مورد نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه، ۴۲۵ پرونده قضایی تشکیل و ۳۳۷مورد احکام قضایی صادر شده و ۶۱ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی اضافه کرد: در بحث کشتار دام تعداد ۲میلیون و ۷۰۳ هزارو۶۱۳ دام سبک و سنگین و تعداد ۴۶ میلیون و۲۳۸ هزارو ۷۷ قطعه طیور کشتار شده است.

به گفته محمدیان، در رابطه با عملکرد اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کنترل شیوع بیماری های طیور و پرندگان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماریهای طیور بیش از ۱۱۰۵ مورد بازدید اقدامات کنترلی، بیش از ۷۶۰۲۵۱۴۸ قطعه واکسیناسیون طیور، اجرائی طرحهای مطالعاتی و پژوهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل ۵ مورد کلاس آموزشی، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار بیش از ۸۵۹۳ مورد نمونه برداری برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اداره تشخیص و درمان طی ۱۵۴۳ مورد بازدید از شرکتهای پخش دارو و واکسن، ۱۰۹۳ مورد بازدید دوره ای از مراکز درمانی، ۱۹۴ مورد بازدید از آزمایشگاهها، بیش از ۸۵۸ مورد بازدید از داروخانه ها و ۳۷۳ مورد بازدید از مراکز مایه کوبی نقش موثری در ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرمایه های دامی کشور داشته است.

محمدیان ادامه داد: برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد.

به گفته این مسئول، از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال جاری می توان به انجام آزمایشات انگلی قارچی، میکروبی در آبزیان به تعداد ۱۵۶۱ مورد و بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری به بیش از ۱۷۶۳ مورد و بالغ بر بیش از ۵۶۷۸ تعداد نمونه برداری از مزارع آبزیان در استان اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیش از ۱۰۰تن فرآورده های خام دامی منجمد و تازه، بیش از هفت میلیون تن انواع خوراک دام و طیور و آبزیان و بیش از۱۲۰ میلیون قطعه آبزیان زینتی و تخم چشم زده ماهی و در بخش نظارت بهداشتی بر واردات ودر بخش نظارت بهداشتی بر صادرات بیش از ۴۰ هزار تن فراورده های خام دامی، بیش از ۳۵۰۰ تن آلایش خوراکی و غیر خوراکی، حدود هشت هزار تن محصولات لبنی و حدود ۴۲۰ تن آبزیان خوراکی تازه و منجمد از ابتدای سال تا کنون دربخش نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی نظارت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *