یک میلیون دام مازاد در مراتع کهگیلویه و بویراحمد فرسایش خاک را تشدید می کند

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: چرای یک میلیون دام مازاد بر ظرفیت مراتع استان ، موجب تخریب و فرسایش خاک مراتع شده است.

سلیمان محمدی روز چهار شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ناآشنایی روستاییان با مسایل جنگل و مرتع ، حفاظت خاک و نبود اشتغال در روستاها موجب فشار زیاد بر مراتع شده که این امر فرسایش عرصه های طبیعی را سرعت بخشیده است.

وی بیان کرد: بیش از یک میلیون و ۷۵۰ واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می کنند که ۱.۵ برابر ظرفیت این منابع طبیعی است.

محمدی تصریح کرد: ظرفیت مراتع و اراضی ملی در استان برای چرای دام، حدود۷۵۰ هزار واحد دامی است.

وی اظهار کرد: دام های سبک یک واحد و دام های سنگین تا چهار واحد دامی محسوب می شوند.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۵۱۲ هزار هکتار مرتع در مناطق مختلف این استان وجود دارد.

محمدی بیان کرد: همچنین ۹۰ درصد مراتع کهگیلویه و بویراحمد شناسنامه دار و دامداران دارای حق استفاده از آنها نیز مشخص شده اند.

وی ابراز کرد: پنج هزار و ۷۱۰ فقره پروانه چرای دام تاکنون از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری برای دامداران روستایی و عشایری استان تاکنون صادر شده است.

پروانه‌ چرای دام که تبدیل به طرح مرتعداری نگردد، باطل می‌شود

محمدی تصریح کرد: پروانه‌های چرای دام صادره شده باید منجر به طرح اجرایی مرتع‌داری شود، در غیر این صورت فاقد اعتبار بوده و باطل خواهد شد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمدید پروانه چرای دام در این استان ضروری می باشد مرتعداران و دامداران دارای پروانه چرا باید طبق

قوانین و مقررات سالانه نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مطابق ماده ۲۰ اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور، دامدارانی که پروانه چرای دام دریافت کرده‌اند مکلف به تهیه طرح مرتعداری هستند که در

غیر این صورت برابر قانون باید این پروانه ها باطل گردند.

محمدی ادامه داد: در صورت تهیه نکردن طرح مرتعداری از سوی دامداران در زمان تعیین شده پروانه چرای دام آنها ابطال می‌شود.

وی گفت: دامداران دارای پروانه‌های چرای دام در بازه زمانی باقی مانده می بایست به ادارات منابع طبیعی برای درخواست تهیه طرح مرتعداری مراجعه، و پس از گذشت فرصت باقی‌مانده

عدم مراجعه منجربه ابطال پروانه چرا و بلا معارض شدن مرتع می‌شود.

محمدی بیان کرد: مدت چرای دام، ظرفیت مراتع، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع و ایجاد تعادل بین دام و مرتع از مهم ترین راهکارها در زمینه مدیریت بهینه مراتع به شمار می رود.

بهره‌برداری از مراتع مجوزدار به یکی از فرزندان و یا همسر منتقل می‌شود

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز بهره‌برداری از مرتع پس از فوت مرتع‌دار به طبق قانون باید به همسر یا یکی از فرزندان که دامدار باشد منتقل شود.

محمدی اظهار کرد: مهلت تعیین جایگزین مرتعدار متوفی بر اساس بند ۴۸ فصل دوم ابلاغی اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرائی بهره برداری از مراتع کشور تا اوایل مرداد ماه سال آینده اعلام شده است.

وی افزود: بر این اساس چنانچه دارنده پروانه چرای دام فوت کند، ظرف مدت ۲ سال از زمان فوت، همسر و فرزندان متوفی که ساکن محل یا عضو نظام عشایری یا به صورت مستمر به

حرفه دامداری مشغول باشند، مکلفند صرفاً یک نفر از بین خود انتخاب کنند تا پروانه مرتع داری به وی انتقال یابد.

وی ادامه داد: چنانچه همسر و فرزندان مرتعدار متوفی تا تاریخ ابلاغ این شیوه نامه نسبت به اجرای این بند اقدام نکرده اند، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مکلف است در

صورت عدم احراز سایر شرایط نسبت به ابطال مجوز مرتعدار اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *