گزارشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته‌ایم/ نگران پرندگان عبوری هستیم

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۴۸ ماه گذشته گزارشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هیچ‌یک از مرغداری‌های ثبت نشده است، گفت: در حال حاضر ۸ میلیون مرغ تخم‌گذار در استان علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده‌اند، اما نگران پرندگان عبوری حامل این ویروس از کشور هستیم.

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای اروپایی و نگرانی گسترش این ویروس در کشور و اصفهان، اظهار کرد: احتمال وجود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، اما تاکنون گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم.

وی افزود: در استان اصفهان بیش از ۴۸ ماه است که با پایش و مراقبت گزارشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هیچ‌یک از مرغداری‌های ثبت نشده است و از سوی سازمان دامپزشکی کشور نیز گزارشی مبنی بر بحرانی بودن وضعیت این ویروس ارائه نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا شرایط این ویروس برعکس ایران است، توضیح داد: این ویروس اکنون در اروپا به‌شدت طغیان کرده و طی یک سال اخیر حدود ۴۸ میلیون قطعه پرونده در اروپا معدوم شده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه سه سال پیش واکسیناسیون پرندگان علیه این ویروس در ایران انجام شد، اما اروپا زیر باز این کار نرفت، اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون پرندگان علیه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را باید انجام دهند.

ادیبان تأکید کرد: باوجود هزینه‌های بسیار، واحدهای تولید بوقلمون، مرغ تخم‌گذار و مادر استان صد درصد تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.  

وی با بیان اینکه هزینه‌های واکسیناسیون علیه این ویروس را مرغدار متقبل می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۸ میلیون مرغ تخم‌گذار در استان علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده‌اند و از سوی دیگر تمام مرغ‌های مادر در استان واکسینه خواهند شد، همچنین نزدیک ۷۰۰ هزار تا یک‌میلیون قطعه بوقلمون نیز در استان طی دو نوبت واکسینه می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته هیچ مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

وی درباره مقاومت و گلایه مرغداران در برابر هزینه‌های واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گله‌های خود، اظهار کرد: باوجود هزینه واکسینه گله‌های مرغ در دو نوبت، اما مرغداران اکنون متوجه شده‌اند که در صورت درگیری گله خود به این بیماری، ناچار به معدوم کردن تمام مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های خود می‌شوند، بنابراین برای واکسینه کردن گله‌های خود همکاری می‌کنند.

ادیبان درباره وجود برخی نگرانی‌ها از کوچ پرندگان آلوده به این ویروس از اروپا به ایران، توضیح داد: بدون شک با سرمای هوا، پرندگانی که از کشور ما عبور می‌کنند حامل ویروس هستند، البته خشکسالی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی کمک کرده که ماندگاری پرندگان در اصفهان کمتر باشد، اما ممکن است این پرندگان در استخرهای آب کشاورزان در نزدیکی مرغداری‌ها فرود آمده و در این مناطق موجب انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و گله‌های بومی طیور ما شود.

وی ادامه داد: ممکن است این ویروس در پرندگان وحشی و همچنین از طریق گنجشک و کلاغ به پرندگان بومی و واحدهای صنعتی مرغداری‌ها منتقل شود که در این خصوص به دامپزشکان و مرغداران هشدارهای لازم را داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *