برنامه‌ریزی برای ریشه‌کنی ۵ بیماری دامی در کشور

اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام خبر های طیور مهم ترین خبر ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای ریشه‌کنی پنج بیماری در مدت دو سال آینده خبر داد.

دکتر سیدمحمد آقامیری در برنامه آغاز مانور ملی محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مناطق سخت‌گذر و عشایرپذیر خوزستان که روز ۱۷ آبان‌ماه برگزار شد، با تاکید بر خدمت‌رسانی به عشایر، روستاییان و ساکنان مناطق صعب العبور اظهار کرد: قطعا با کار جهادی می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. در این راستا رئیس جمهور دستور داد جهاد سازندگی در جهاد کشاورزی احیاء شود و بلافاصله پس از این دستور و تاکید وزیر جهاد کشاورزی، جهاد دامپزشکی با همکاری برخی سازمان‌ها در دامپزشکی آغاز شده تا برای کار جهادی و خدمت‌رسانی به مردم برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این راستا قرارگاه محرومیت‌زدایی در سازمان دامپزشکی تاسیس و نیروها سامان‌دهی شده و چندین اردوی جهادی در چند استان برای ارائه خدمات برگزار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توسعه خدمت‌رسانی در همه استان‌ها گفت: در سند تحول دامپزشکی یکی از پازل‌های تحول این سازمان اصلاح قانون سازمان دامپزشکی بود که از دو هفته گذشته قانون اصلاح شده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. در یکی از مواد قانون این سازمان رسما اسم جهاد دامپزشکی عنوان شده است بنابراین تفکر ما این است که جهاد دامپزشکی در قانون این سازمان بگنجد، نهادینه شود و توسعه یابد و نباید با آمدن یک مدیر این تفکر باشد و با رفتن مدیر حذف شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر توسعه تفکر جهادی گفت: قطعا با تفکر حاکم بر مجلس شورای اسلامی، این قانون تصویب می‌شود و تشکیلات بزرگی در این سازمان در راستای اهداف عالی خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و به نوعی دفاع از سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه بهداشت یا توسعه اقتصاد دامپزشکی را خواهیم داشت.

وی افزود: دنبال این هستیم دانشجویان دانشکده‌های دامپزشکی به سمت کار و اردوی جهادی هدایت شوند و به منظور ترغیب بیشتر جهادگران حوزه دامپزشکی برای کمک به هم نوع خود، امتیازاتی از جمله دریافت انواع پروانه پیش‌بینی شده است.

آقامیری با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک انسان و دام بیان کرد: مهم‌ترین ماموریت سازمان دامپزشکی پیشگیری، کنترل، مبارزه و ریشه‌کنی انواع بیماری طیور، آبزیان، دام و به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام است. به نوعی نیروهای این سازمان برای ارتقای بهداشت عمومی جامعه و مبارزه با بیماری‌هایی که مخاطراتی برای زندگی انسان دارند، خدمت می‌کنند بنابراین همکاران ما سربازان گمنام در خط مقدم مبارزه با انواع بیماری‌ها هستند.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری، واکسیناسیون و ترویج آموزش دامداران، عشایر و روستاییان جزو برنامه‌های کاری است؛ با افزایش اطلاعات دامداران برای پیشگیری از بیماری، زحمت نیروها کم هم خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: هدف‌گذاری شده است در مدت دو سال آینده پنج بیماری در کشور مهار و پاک‌سازی شوند. تب برفکی، آبله، شاربن، PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) و هاری بیماری‌هایی هستند که برای مهار آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: امروز هیاتی از کشور مالزی در حال ممیزی کارخانجات لبنیات و دامداری ایران هستند تا محصولات را بخرند. روز شنبه نیز هیات ۱۶ نفره‌ای از روسیه برای انجام این کار به ایران می‌آید. روز گذشته نیز سنگاپور چنین تقاضایی داشته است بنابراین اگر بیماری در کشور بروز پیدا نکند می‌توانیم محصولات را به اقصی نقاط جهان صادر کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده، در واقع همزمان در دو جبهه امنیت غذایی و ارتقای سطح بهداشت جامعه و اقتصادی کشور می‌جنگیم و پیروز می‌شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *