وزیر جهادکشاورزی: مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصلاح قیمت ارز ترجیحی با آزادسازی قیمت‌ها همراه بود، گفت: مخالف قیمت دستوری هستم، ولی در اجرای اصلاح اقتصادی کنترل قیمت‌ها برای عبور از گردنه سخت ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد عصر جمعه در نشست با تشکل‌های بخش کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات طوبی شهرستان دامغان ابراز داشت: اصلاح اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به منزله یک جراحی ضروری برای تامین سلامت بود و دولت با تمام ظرفیت برای رفع مشکلات و حمایت از کشاورزان پای کار است.
وی با بیان اینکه دامداران در جریان جراحی اقتصادی دچار مشکل شدند، افزود: دولت با اجرای طرح‌های بنیادی مانند خرید تضمینی دام و تامین نهاده دامی به دنبال رفع مشکل این قشر شریف و با وجدان است که با وجود مشکلات تولید را رها نکردند و برای تامین امنیت غذایی جامعه پای کار هستند.
وی تاکید کرد: شرایط دشواری است و دامداران شرایط سختی را می‌گذرانند و دولت این همراهی بهره‌برداران در بخش تولید دام و طیور را فراموش نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیاز روزانه مردم است، افزود: مصرف‌کننده و تولیدکننده به تغییر قیمت حساس هستند و سال گذشته درست در روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم اصلاح قیمت‌ها اعمال شد، که اتفاقا نشان از رویکرد دولت به جراحی اقتصادی برای بهبود است.

اصلاح قیمت طیور در دست بررسی است

وزیر جهادکشاورزی گفت: مجبوریم در تعیین قیمت‌ها به حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده توجه داشته باشیم و اصلاح قیمت در صنعت طیور با مشورت با اتحادیه در مرحله جمع‌بندی است.
وی افزود: دولت در صنعت مرغ بدهی زیادی داشت که ۶۵ درصد بدهی با تامین نهاده تهاتر کرد.
ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: مجموع بدهی به صنعت طیور ۱۴۵ میلیارد تومان بود که تاکنون ۹۰میلیارد تهاتر شده است.

کشور کمبود نهاده ندارد

وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: کمبود نهاده دام و طیور در کشور وجود ندارد، اما در قیمت نهاده مشکل داریم.
وی افزود: نهاده در سامانه بازارگاه برای خرید و فروش موجود است و اکنون هفت و نیم میلیون تن کالای اساسی در بندرگاه‌های کشور داریم.
وی تصریح کرد: خرید دام مازاد و تهاتر دام و نهاده به منظور حمایت از دامداران با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.
ساداتی‌نژاد افزود: دامدارکارت به منظور حمایت از دامداران با ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار شارژ شد و مرحله دوم هفته آینده شارژ می‌شود.

۴۰۰هزار راس دام سبک در نوبت صادرات

وزیر جهادکشاورزی گفت: ۴۰۰‌هزار دام سبک در نوبت صادرات است که ۱۰۰هزار راس در قرنطینه آماده برای صادرات است.
وی یادآور شد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی این است که صادرات دام متوقف نشود، واردات و صادرات دام تداوم داشته باشد.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران سمنانی به صورت مستقیم در تامین نهاده دام و طیور و در زمینه صادرات دام و فرآورده‌های دامی ورود کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

رفع نگرانی در زمینه فروش شیر با نگاه ویژه دولت

وزیر جهادکشاورزی گفت: مازاد تولید شیر کشور به شیر خشک تبدیل و  صادر می‌شود که طی روزهای اخیر افت قیمت شیرخشک به صورت جهانی، نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد کرد که براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار به منظور رفع نگرانی تولیدکنندگان، تعهد ارزی صادرکنندگان  شیر برای ۴ ماه صفر شد.
ساداتی‌نژاد بیان کرد: با تصمیم گرفته شده مشکلی برای خرید شیر دامداران از سوی شرکت‌ها وجود ندارد و تولیدکنندگان نگران نباشند. 

کمبود در تامین کود بخش کشاورزی نداریم

وزیر جهادکشاورزی گفت: هیچ گونه کمبود کود در کشور وجود ندارد و به میزان کافی برای رفع نیاز کشاورزان تامین شده و مشکل احتمالی ممکن است به دلیل ضعف سامانه باشد که دستور داده می‌شود در اسرع وقت مسوولان بررسی کنند تا با توجه به آغاز سال زراعی جدید کود به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
وی بیان کرد: اسفند سال گذشته هر یک تن کود ۳۰۰ یورو بود که امسال این عدد سه برابر شد به  ۹۰۰ یورو رسیده است.
وی افزود: یک کیسه کود از ۵۰۰ هزارتومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و این افزایش قابل توجه و تامین نقدینگی برای خرید کود برای کشاورزان آسان نیست و دولت با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکلات کشاورزان است.
وزیر جهادکشاورزی گفت: ۱۳۰ درصد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم طی سال‌های گذشته اتفاقی بی‌نظیر برای اقتصادی کردن کشاورزی بود و صیانت از این رویکرد  نیازمند همراهی بخش‌های مختلف است.

استمهال وام کشاورزان پیگیری می‌شود

وزیر جهادکشاورزی گفت:استمهال وام بهره‌برداران در بخش کشاورزی از سوی دولت در دست پیگیری است.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر تولید دامداران روستایی و عشایری غیراقتصادی  است، افزود: دولت حمایت از دامداران روستایی و عشایری به منظور اقتصادی کردن تولید را در دستور کار دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی به منظور شرکت در آیین اختتامیه جشنواره ملی پسته ایران در دامغان به استان سمنان سفر کرد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته دامغان مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

میانگین برداشت پسته در هر هکتار ۳.۵ تن است، اما این میزان در شهرستان دامغان استان سمنان تا ۱۲ تن نیز افزایش داشته و در یک‌ مورد نیز رکورد ۴۵ تن برداشت در هکتار در شهرستان دامغان ثبت شده است. 

نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان روز چهارشنبه با حضور مهمانهای خارجی، مسوولان ملی و استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی تولیدات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی دامغان و پسته این شهرستان از روز بیست و هفتم ماه جاری آغاز به کار کرده بود. 

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده بود  که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *