ورود پرندگان مهاجر در پاییز احتمال شیوع آنفلوآنزا مرغی را افزایش می دهد

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های طیور مهم ترین خبر ها

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: نیمه دوم سال و همزمان با مهاجرت پرندگان وحشی خطر ابتلای آنفلوآنزای پرندگان زیاد می شود و با در نظر گرفتن این احتمال، ستاد مقابله با این بیماری در استان فعال شده است.

شهرام موحدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: کانون آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در سه سال متوالی گذشته در این استان مشاهده نشده است اما این به معنای آن نیست که ویروس در حیات وحش و محیط زیست وجود ندارد.

وی تصریح کرد : تلاش دامپزشکی و دامداران مقابله با این بیماری در کانون‌های پرورش طیور است.

موحدی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت، شاربن و تب برفکی در استان اصفهان به طور رایگان واکسینه شدند.

وی بابیان اینکه در این طرح بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن واکسینه شدند، افزود: نام دیگر این بیماری سیاه‌زخم است که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ به شمار می رود.

وی با اشاره به  واکسیناسیون ۳.۵ میلیون از دام های استان علیه تب برفکی ادامه داد: سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۴۹۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در این استان انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان یادآورشد: همه ساله طبق برنامه پیشگیرانه، واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام توسط گروه‌های دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دام، ضمن کاهش دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها، سلامت و بهداشت عمومی جامعه نیز افزایش می‌یابد.
موحدی با بیان اینکه برای حفظ و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه همه مسوول هستیم، از دامداران خواست تا همکاری لازم را با دامپزشکی استان داشته باشند.

موحدی اظهار داشت: یکی از سرفصل های کار دامپزشکی، مقابله، مبارزه و پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.

وی گفت: بیشترین تعداد واحدهای پرورش طیور کشور در استان اصفهان قرار دارد و بیش از ۲ هزار واحد پرورش طیور گوشتی و بیش از ۲۲۴ واحد پرورش مرغ تخمگذار در این استان وجود دارد و سال گذشته ۸۰ میلیون قطعه جوجه در اصفهان انجام شد.
وی ادامه داد: سالانه ۸۶۲ میلیون دز واکسیناسیون طیور در این استان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *