وزیر جهادکشاورزی: دولت با اهتمام ویژه رفع مشکلات دامداران را پیگیری می‌کند 

اخبار استانی اخبار داخلی جدیدترین خبر ها خبر های دام مهم ترین خبر ها

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدام شجاعانه دولت سیزدهم در اصلاح اقتصادی، گفت: دولت با اهتمام ویژه رفع مشکلات بهره‌برداران در حوزه دام و طیور را که با اصلاح اقتصادی دچار مشکل شدند، دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر دامغان در جمع نمازگزاران ابراز داشت: با اقدام شجاعانه دولت در اصلاح اقتصادی، وضعیت کشاورزان بهبود یافت، اما تولیدکنندگان در حوزه دام و طیور دچار مشکل شدند که رفع مشکلات و حمایت از این قشر باشرافت با جدیت پیگیری می‌شود.

وی، افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم و افزایش قیمت دیگر محصولات مانند ذرت و برنج را عامل اقتصادی شدن کشاورزی و ارتقای رضایت کشاورزان دانست.

وی بیان کرد: دامداران با وجود مشکلات با غیرت پای تامین امنیت غذایی جامعه پای کار ایستادند و دولت قدردان این عزیزان است.

برنامه حمایتی از دامداران از هفته آینده

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: خرید تضمینی دام  و تامین نهاده دامی به صورت امانی از جمله برنامه‌های حمایتی دولت از دامداران است که از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

وی افزود: دامداران پس از تحویل امانی نهاده و پروار دام می‌توانند  به صورت تهاتر و یا خرید تضمینی دام را تحویل شرکت پشتیبانی دام دهند. 

صفر شدن تعهد ارزی صادرات شیرخشک به مدت چهار ماه برای حمایت از دامداران 

وزیر جهادکشاورزی گفت: مازاد تولید شیر کشور به شیر خشک تبدیل و  صادر می‌شود که طی روزهای اخیر افت قیمت شیرخشک به صورت جهانی، نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد کرد که براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار به منظور رفع نگرانی تولیدکنندگان، تعهد ارزی صادرکنندگان  شیر برای ۴ ماه صفر شد.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: با تصمیم گرفته شده مشکلی برای خرید شیر دامداران از سوی شرکت‌ها وجود ندارد و تولیدکنندگان نگران نباشند. 

چشم‌انداز صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تا سال ۱۴۰۲ 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال۱۴۰۲، اراضی کشاورزی تعیین تکلیف و تداخل اراضی کشاورزی و منابع طبیعی رفع می‌شود و در نهایت، تا سال ۱۴۰۴ سند تحویل همه کشاورزان می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی، افزود: پیش‌بینی می‌شود با همراهی کشاورزان و تلاش مسوولان صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی در استان سمنان زودتر از دیگر مناطق کشور به سرانجام برسد. 

پسته محصولی اقتصادی و ارزاور 

وزیر جهادکشاورزی گفت: پسته از جمله محصولات راهبردی در اصلاح الگوی کشت است که منجر به ارزاوری و اقتصاد پایدار می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت یک کیلوگرم پسته ۶ دلار و قیمت زعفران ۷۰ سنت است و همین موضوع ارزش اقتصادی پسته را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: با نگاه دولت سیزدهم طرح اصلاح الگوی کشت بعد از ۵۰ سال ابلاغ شد و هدف دولت  از اجرای این طرح تامین امنیت غذایی است که شرایط اقتصادی مناسبی نیز برای کشاورزان فراهم شود.

وی ابراز داشت: پسته یک محصول اقتصادی، یک شناسنامه فرهنگی برای کشور است و محصولی که در تحول اقتصادی نقش دارد.

وی با بیان اینکه عملکرد برداشت پسته در دامغان  در جایگاه نخست کشور قرار دارد، تاکید کرد: افزایش برداشت پسته در هر هکتار به ۱۳ تن در دامغان در دستور کار باشد.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: جایگزینی باغ‌های قدیمی و کاشت نهال‌ در میزان برداشت پسته تحول ایجاد می‌کند و دولت نیز تلاش می‌کند با بسته‌های حمایتی و تقویت، توجه و حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مرکز تحقیقات در زمینه افزایش بهره‌وری در کشت پسته همراه کشاورزان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی به منظور شرکت در آیین اختتامیه جشنواره ملی پسته ایران در دامغان به استان سمنان سفر کرد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته دامغان مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

میانگین برداشت پسته در هر هکتار ۳.۵ تن است، اما این میزان در شهرستان دامغان استان سمنان تا ۱۲ تن نیز افزایش داشته و در یک‌ مورد نیز رکورد ۴۵ تن برداشت در هکتار در شهرستان دامغان ثبت شده است. 

نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان روز چهارشنبه با حضور مهمانهای خارجی، مسوولان ملی و استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی تولیدات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی دامغان و پسته این شهرستان از روز بیست و هفتم ماه جاری آغاز به کار کرده بود. 

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده بود  که  برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

 دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای  ایران  واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *